Nå kan du spore enkelte utenlandsbetalinger. Les mer
Hjelp til utenlandsbetaling
Sende og motta betalinger internasjonalt? Her finner du alt du trenger å vite
Mange lurer på
IBAN
IBAN står for International Bank Account Number og er en internasjonal standard for kontonummer.
Slik går du frem:
Du finner IBAN-kontonummer på kontoutskriften eller ved å bruke IBAN-kalkulatoren.
BIC/SWIFT
BIC står for Bank Identifier Code, og er den koden som identifiserer banken. BIC kalles også SWIFT, og er påkrevd ved betaling til en rekke land, og alltid når man bruker IBAN.
BIC/SWIFT-adresser består av 8 eller 11 tegn
DNB sin BIC (SWIFT) adresse er DNBANOKKXXX
Forklaringsfilm
Slik mottar du betalinger fra utlandet (0:59 min)
Dersom du skal motta penger fra utlandet, eller valuta fra andre i Norge må du oppgi dette til avsender:
Priser:
Se oversikt over priser her. Omkostninger ved bank i utlandet kan komme i tillegg.
Betalingsfrister:
Her finner du informasjon om innleveringsfrister, valutering og fremføringstider:
Dette trenger du for å gjennomføre en betaling til utlandet:
Mottakers navn og adresse:
Unngå retur av betalingsoppdrag. Det er viktig at mottakers navn og adresse blir skrevet riktig og fullstendig. Bruk eventuelt første adresselinje til resten av navnet. De to første linjene i adressefeltet er obligatoriske
Mottakers IBAN eller kontonummer:
IBAN kreves ved betalinger til Europa og noen land utenfor Europa.
Se hvilke land dette gjelderMottakerbankens BIC/SWIFT-adresse:
BIC/SWIFT-adresser består av 8 eller 11 tegn
Valutasort du ønsker å betale i og beløp:
Mangler du noe av denne informasjonen?
Ta kontakt med mottaker.
Gjelder det beløp over 100 000 kroner?
Da vil du også måtte gi informasjon til Valutaregisteret. Myndighetene krever informasjon om transaksjoner til utlandet som er større enn 100 000 kroner. Dette er et ledd i å forhindre hvitvasking.
Slik rapporterer du inn til myndighetene
Dersom du ønsker å reklamere på en internasjonal betaling du har gjort, kan du enkelt gjøre dette fra nettbanken. Betalingen må være bokført før du kan starte reklamasjon.
Slik reklamerer du på en internasjonal betaling (1:59 min)
Slik gjør du det:
Trykk på menyvalget Betaling og velg Utførte betalinger
Søk opp aktuell betaling og klikk på detaljer
Velg Reklamasjon nederst på siden og les gjennom informasjonen
Velg årsak til reklamasjon og gi en kort beskrivelse av saken før du trykker deg videre og sender inn reklamasjonen
Merk! Gjelder ikke dagens transaksjoner. Dersom du ønsker å reklamere på dagens utførte betaling må du ta kontakt med oss på 915 04800.
Se prisliste for informasjon om gebyr knyttet til reklamasjon
Sjekk med avsender om de har lagt inn riktige opplysninger
For at du skal motta penger fra utlandet trenger avsender:
- Navnet ditt og adressen din
- Ditt IBAN
- Vår BIC/SWIFT som er DNBANOKKXXX
- Valutatype og beløp
Ofte er det mangelfull informasjon som er årsaken til at betalingen har kommet i retur. Slik ordner du det:
Sjekkliste:
- Har du fått riktige opplysninger fra mottaker?
- Er mottakerkontoen fremdeles i bruk?
- Ble informasjonen lagt inn riktig da du skulle sende betalingen?
- Har du valgt riktig valuta?
- Sjekk hva som eventuelt står i returmeldingen. Du finner kreditoppgaven ved å gå til postkasse/arkiv i nettbanken
Sjekk med mottaker og deretter legg inn ny betaling i nettbanken
Spør chatboten Aino...
... hele døgnet, alle dager.
Aino hjelper tusenvis av kunder hver eneste uke.