Hjelp til betaling
Her finner du svar på det du lurer på om innbetalinger, filoverføring og betalingsløsninger
innbetalinger i Norge
Mange lurer på
Fortsatt problemer
Om du ikke henter OCR-filene manuelt i nettbanken eller fortsatt har problemer kan du ringe oss på 915 04800, eller starte en chat i bedriftsnettbanken.
Rebestille OCR-fil
Du kan enkelt laste ned en OCR-fil på nytt under Filoverføring - Bestille filer.
Sjekk at du står på fanen OCR-filer, velg periode, klikk søk, huk av de filene du ønsker å bestille og klikk Bestill filer.
Du kan nå hente filene du bestilte på vanlig måte under Filoverføring - Hente filer.
Nets Arkiv
Med Nets Arkiv kan du søke opp bilag på betalinger som for eksempel har kommet inn med feil KID.
Du finner Nets Arkiv i nettbanken under Betaling - Innbetaling - Arkiv Nets.
Har du ikke tilgang?
Start en chat fra bedriftsnettbanken så legger vi det opp for deg.
OCR (KID) innbetaling
Innbetalinger med KID er bilagsløse i nettbanken. All informasjon om KID-innbetalinger blir sendt i en OCR-fil som skal leses inn i regnskapssystemet for automatisk oppdatering.
Om ikke alle KID-innbetalinger i en OCR-fil/sumpost blir lest inn i regnskapssystemet er det mest sannsynlig benyttet feil KID-nummer på betalingen.
Du må da åpne filen manuelt i ditt regnskapssystem for å finne betalingsdetaljer som du kan bruke for å finne avsender i Nets Arkiv.
Slik fungerer innbetalinger med bankintegrasjon (3:40 min)
Les også:
Innbetaling fra utlandet
Gjelder det en innbetaling fra utlandet kan det ta opptil 10 virkedager.
Du kan se forhåndsvarsel om hva som er på vei inn til kontoene dine fra utlandet under Betaling - Innbetaling - Forhåndsvarsel om innkommende SWIFT.
Merk: Vær OBS på at innbetalinger kan bli stoppet eller tilbakekalt av betalende bank. Vi tar derfor forbehold om at enkeltbetalinger ikke blir endelig kreditert eller må reverseres.
Venter en innbetaling
En innbetaling fra en norsk konto tar normalt 1-3 virkedager før den er registrert på inn på din konto.
Er innbetalingen registrert vil du finne den under Konto - Siste transaksjoner/Ny Kontoinformasjon.
Ikke mottatt innbetaling
Har du ikke mottatt en innbetaling tar du kontakt med personen eller aktøren som skal betale deg. Be dem sjekke at betalingen er utført og om nødvendig kan du be om kvittering for utbetalingen.
Er det DNB du venter penger fra kan du ta kontakt med oss på 915 04800 eller logg inn og starte en chat fra nettbanken.
Betalingen må være bokført på kontoen før du får opp informasjon om avsender. Da kan du se dette i bedriftsnettbanken ved å trykke på Betaling - Innbetaling.
Er betalingen kun reservert må du vente til den blir bokført, vanligvis neste virkedag.
Gjelder det:
Innbetalingsbilag
Du finner innbetalingsbilag i bedriftsnettbanken under fanen Betaling - Innbetalinger. Her kan du velge periode og trykke på søk.
Du finner også bilag for både inn- og utbetalinger under Kontoinformasjon/Siste transaksjoner.
Gjelder det en KID-innbetaling?
Om ikke alle KID-innbetalinger i en sumpost blir lest inn i regnskapsprogrammet er det mest sannsynlig tastet feil KID-nummer på betalingen.
Du må da åpne filen manuelt i ditt regnskapsprogram for å finne betalingsdetaljer som du kan bruke for å finne avsender i Nets Arkiv.
Slik fungerer innbetalinger med bankintegrasjon (3:40 min)
Utbetalingsbilag
Når betalingen er utført vil disse legge seg under Historikk betalingsoversikten. Du finner disse ved å gå til menyvalget Betaling - Utførte betalinger i nettbanken. Her finner du betalinger fra inntil 2 år tilbake i tid.
Slik gjør du det:
Gå til Betaling - Utførte betalinger
Velg konto fra nedtrekksliste. Legg inn ønskede søkekriterier.
Klikk på "Søk"
Tips: Ønsker du å søke for en lengre periode enn én måned, velg Avansert søk slik at du kan legge inn datointervall. Vær obs på at du kun får søkt på tre måneder av gangen.
Er kontoen eller nettbanken avsluttet?
Dersom kontoen, nettbanken eller kundeforholdet er avsluttet må du ringe oss på 915 04800 for å hente dokumentasjon.
Kontoutskrift
Kontoutskrifter finner du i bedriftsnettbanken under Konto - Kontoutskrift.
Eldre kontoutskrifter finner du under fanen Betaling - Innbetaling - Arkiv - Kontoutskrift/Årsoppgave. Her finner du dokumentasjon inntil 10 år tilbake i tid.
Finner du ikke kontoutskrift?
Dette kan skyldes at du ikke har tilgang til konto. Administrator i bedriftsnettbanken kan tildele rettigheter til konto.
Les om hvordan man gir rettigheter
Korttransaksjon
Ved bruk av kort er det kvittering ved kjøp som er bilaget. Banken har kun tilgang til beskrivelsestekst.
Beskrivelsesteksten finner du under Konto - Siste transaksjoner/Ny kontoinformasjon.
Hvis du ønsker oversikt over kortbruk, produseres det egen bedriftskortoppgave ved utgangen av hver måned. Denne finner du under Konto - Kontoutskrifter.
Jeg finner ikke årsoppgaven
Det kan være flere årsaker til at du ikke finner årsoppgaver:
- Årsoppgaver produseres kun dersom opptjente renter er mer enn 1 kr. Dersom opptjente renter er under 1 kr kan du benytte siste kontoutskrift for året. Denne viser også saldo og opptjente renter slik som årsoppgaven.
- For kunder med kontosystem produseres det kun årsoppgaver for MCA og GCA kontoer. Det betyr at det ikke produseres årsoppgaver for driftskontoer knyttet til kontosystem.
- Finner du ikke årsoppgaven kan du ta kontakt med din administrator. Du ser hvem som er administrator til høyre på forsiden av nettbanken.
Årsoppgave for konto
Slik gjør du:
Klikke på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg Arkiv
Velg meldingstype Kontoutskrift/Årsoppgave
Velg kontonummer, periode og klikk Hent meldinger
I arkivet finner du årsoppgaver for inntil 10 år tilbake i tid.
Lån i DNB Finans
Administrator kan hente årsoppgave under Årsoppgave. Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i arkivet i løpet av uke 4.
Valutalån/Marginbaserte lån
Administrator kan hente årsoppgave under Årsoppgave. Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i arkivet i løpet av uke 2.
Årsoppgave for lån
Det er kun administrator i bedriftsnettbanken som kan hente ut årsoppgave for lån. Du ser hvem som er administrator til høyre på startsiden i nettbanken.
Slik gjør du:
Klikk informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg Arkiv
Velg meldingstype Årsoppgave (ikke Kontoutskrift/Årsoppgave)
Velg organisasjonsnummer, periode og klikk Hent meldinger
I arkivet finner du årsoppgaver for inntil 10 år tilbake i tid.
Kredittkort - DNB Corporate Mastercard
Årsoppgaven produseres kun til kortholdere med personlig ansvar og som har aktivert delbetalingsmulighet. Årsoppgaven sendes per post til kortholder.
For spørsmål, ta kontakt med DNB Corporate Mastercard på tlf: 21015001 eller e-post: kundeservice@corporatemastercard.no
Innskuddspensjon/yrkespensjon - DNB Liv
Informasjon hentes fra kundeportalen til DNB Liv via Andre tjenester - Pensjon og personalforsikring - Administrer avtaler. Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i løpet av uke 4.
Slik gjør du det:
Velg Rapporter på venstre side i menyen, velg Type rapport og klikk på Fakturahistorikk/Kontoutdrag.
Velg ønsket format og tidsintervall
Klikk Lag rapport
NB! Portalen er kun tilgjengelig for deg med pensjon eller personalforsikring hos oss. Har du spørsmål, eller mangler du tilgang kan du kontakte DNB Liv på 915 04800 (kl. 8-18)