Hjelp til bedriftskort
Har du glemt PIN-kode, eller må du sperre kortet ditt?
Mange lurer på
Bedriftskort
Administrator i nettbanken, kortholder, daglig leder, prokurist eller signaturberettiget kan avslutte kort ved å starte en chat med rådgiver i nettbanken eller ringe oss på +47 915 04800.
DNB Corporate Mastercard
For å avslutte ditt DNB Corporate Mastercard, kan du ringe vår Sperretjeneste på +47 21 01 50 40.
Hvilket kort ønsker du å avslutte?
Har ikke privat nettbank i DNB
Selv om du ikke har privat kundeforhold i DNB kan du allikevel logge inn med fødselsnummeret ditt og BankIDen du vanligvis bruker (utstedt fra en annen bank).
Bedriftskort (Visa/BankAxept)
Du finner PIN-koden i din private nettbank, ettersom kortet er registrert på deg som person.
Tips: Du kan også finne PIN-koden til kortene dine i mobilbanken.
Corporate Mastercard
PIN-koden finner du i Corporate Card-appen. Velg ”Tjenester” og deretter ”Vis eller lås opp PIN-koden din". Identifiser deg med BankID og se PIN.
Du kan også se PIN i tjenesten "Mitt Corporate Mastercard", en web-basert tjeneste som du finner her.
Hvilket kort gjelder det?
Du kan sperre kortet i privat nettbank, via mobilbanken eller ved å kontakt med oss på telefon +47 915 04800.
Tips: Har du ikke privat kundeforhold i DNB? Du kan fortsatt logge deg inn med BankID fra en annen bank.
Merk: Sperrer du kortet selv kan du åpne sperren om du skulle finne tilbake kortet.
Sperre kort i DNB Bedrift (0:56)
Det er kun administrator, kortholder og daglig leder som kan sperre et bedriftskort.
Dette kan gjøres via mobilbanken DNB Bedrift eller ved å ringe oss på telefon +47 915 04800.
Merk: Sperren på bedriftskort kan ikke fjernes. Du må derfor bestille nytt kort.
Bedriftskort (Visa/BankAxept)
Velg det som gjelder deg:
Sperre Corporate Mastercard
Hvis du skal sperre kortet og bestille et nytt, kan dette gjøres i Corporate Card-appen under menypunktet "Tjenester". Velg deretter "Sperre og bestill nytt kort" og følg instruksjonene.
Skal du bare sperre kortet, kan du ringe til vår døgnåpne sperretelefon på +47 21 01 50 40.
Innkjøpskonto
For å sperre kortet logger du inn på Mitt Corporate Mastercard.
Alternativt kan du ta kontakt med Corporate Mastercards sperretjeneste på telefon 21 01 52 00. Sperretjenesten er døgnåpen.
Gjenåpne sperret kort
Av hensyn til sikkerhet kan vi ikke åpne sperrede kort. Du kan enkelt bestille nytt kort i nettbanken.
Hvilket kort vil du sperre?
I god tid før utløpsdato vil du automatisk få tilsendt nytt kort i posten. Skal du være borte lenge bør du sjekke utløpsdatoen på kortet ditt før du drar. Du finner måned og år på forsiden av kortet.
Kortet ditt er gyldig i hele måneden som fremkommer som utløpsmåned.
Tips: Husk å oppdatere kortdetaljer hos forbindelser som belaster kortet ditt.
Det kan være flere grunner til at kortet ditt ikke virker. Hvis terminalen klarer å lese kortet ditt, enten med chip eller magnetstripe, betyr det at kortet ditt er i orden. Men hvis kortet ditt ikke kan leses i terminalen, kan det være skadet. I så fall, trenger du et nytt kort.
Hvis kortet ditt blir avvist eller du opplever andre problemer, kan du starte en chat med oss i nettbanken eller ringe oss på 915 04800.
Reklamasjon Bedriftskort (Visa/BankAxept)
Du finner reklamasjonsskjema i privatnettbanken din. Merk at beløpene må være bokført på din konto før du kan reklamere.
Logg inn i din private nettbank
Gå til Dagligbank og lån - Mine kort i hovedmenyen
Klikk på "Snarveier" på kortet det gjelder og velg "Reklamasjon på korttransaksjoner"
Fyll ut skjemaet, og reklamasjonsavdelingen vil ta kontakt med deg så fort de har startet behandling av saken din
NB: Husk å sperre kortet ditt om du mistenker misbruk! Ring oss på +47 915 04800 eller start en chat med oss for å gjøre dette.
Reklamasjon Corporate Mastercard
Som kortinnehaver kan du reklamere på et kjøp eller et uttak hvis noe har gått galt. Les mer og følg instruksjonene her.
Hvilket kort gjelder det?
Bedriftskort med Visa eller BankAxept
BankAxept:
Bedriftskort med BankAxept kan kun brukes ved utsalgssteder i Norge som er merket med BankAxept.
Visa:
Bedriftskort med Visa kan brukes til kjøp av varer og tjenester på nett eller i butikk, i Norge og utlandet. Du kan bruke kortet hvor du vil i verden.
Har du behov for å bruke kort i utlandet eller kjøp på nett, anbefaler vi Bedriftskort med Visa og/eller DNB Corporate Mastercard.
Tips
Når du handler med bedriftskort med Visa på nett, kan du bli spurt om CVV2/CVC2-kode sammen med kortnummer og utløpsdato på kortet. Koden er de tre siste sifrene som er skrevet i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt.
Bedriftskort med BankAxept kan brukes til både innskudd og uttak
Du begrenser kortet til kun innskudd ved å sette uttaksgrense til 0 kr. Dette er mulig å begrense for hvert enkelt kort.
Uttaksgrense 0 kr passer bedrifter som ønsker at sine ansatte skal kunne sette inn kontanter på bedriftens konto. Slik blir kortet et rent innskuddskort.
I bestillingen av Bedriftskort med BankAxept krysser du av for bare innskudd for at det skal bli et innskuddskort.
Ønsker du en annen form for å gjøre innskudd?
Ta med to kort på reise
Et godt råd er å ta med både et kredittkort og et debetkort når du er på reise. Med to kort har du ett i reserve dersom du skulle være uheldig å miste, ødelegge eller bli frastjålet det andre. Oppbevar alltid kortene på forskjellige steder.
Kontroller beløp og faktura
Kontroller alltid kvittering og totalbeløpet før du signerer på kvitteringen. Kontroller også faktura mot kvitteringer.
I nettbanken kan du starte en chat med en rådgiver dersom du er blitt belastet feil beløp.
Corporate Mastercard
Kortet ditt må av sikkerhetsmessige grunner aktiveres før du kan begynne å bruke det.
Alle Corporate Mastercard kort aktiveres enkelt i Corporate card-appen eller i «Mitt Corporate Mastercard”.
Har du Corporate Mastercard med privat ansvar, kan du også aktivere kortet ved første kjøp med chip og PIN.
Kort med privat ansvar:
Logg deg inn i Mitt Corporate Mastercard for å søke om å øke kredittgrensen.
Kort med firmaansvar:
Send en e-post for å øke kredittgrensen.
NB! E-posten må sendes av daglig leder/prokurist. Send e-post
Kort med privat ansvar:
Benytt lenke til bedriftens søknadsskjema som ble sendt til firmarepresentant ved avtaleinngåelse.*
- Kortsøker fyller ut søknadsinformasjon og signerer søknaden med BankID/BankID på mobil.
- Fakturadato velges av den ansatte, men bør settes i forhold til tidspunkt for utbetaling av reiseoppgjør. Ønsket kredittramme registreres i søknad, og innvilget kreditt blir oppgitt i brevet som følger med kortet.
* Dersom lenke til bedriftens søknadsskjema benyttes, kommer kortsøker direkte inn i kortsøknad. Merk at dersom det søkes om kort fra dnb.no må bedriften oppgi firmainformasjon og signere med BankID/BankID på mobil før kortsøknad fylles ut.
Kort med firmaansvar:
Søknad om kort med firmaansvar skjer i sin helhet av daglig leder/prokurist.
- Benytt lenke til bedriftens søknadsskjema som ble sendt til daglig leder/prokurist ved avtaleinngåelse eller klikk på Søk om Corporate Mastercard.
- Daglig leder/prokurist identifiserer seg ved å oppgi firmainformasjon og signerer med BankID/BankID på mobil. Daglig leder/prokurist fyller ut kortsøknad til aktuell ansatt og signerer søknaden med BankID/BankID på mobil.
Innkjøpskonto (virtuelt kort)
Du får enkelt oversikt over alle dine kjøp ved å logge inn i Kortadmin.
Når du har bestilt Innkjøpskonto får du tilgang til følgende kortinformasjon:
- Kortnummer
- Utløpsdato
- Kontrollsiffer (CVV2 kode)
Denne kortinformasjonen bruker du til å gjøre kjøp på nett.
Merk at kjøpet bekreftes med Mastercard Identity Check, som er et engangspassord du mottar på SMS til din mobiltelefon. Det er derfor viktig at alle brukere har hver sin kortinformasjon.
Det er enkelt å samle fakturaene fra flere Innkjøpskontoer på samme faktura. Ring oss på telefon 21 01 50 05 for å bestille dette.
Som standard er det 10 dagers betalingstid på fakturaen. Det betyr en rentefri kreditt på inntil 40 dager for innkjøp gjort i begynnelsen av perioden.
Er det behov for utvidet betalingstid, kan det søkes om ytterligere 10 dager mot en ekstra kostnad.
Administrasjon av kortet i Kortadmin
Kortadmin er en nettbasert portal som gir bedriften full oversikt over sin kortavtale. Bedriften bestemmer selv hvem som skal ha tilgang til Kortadmin (administrator) og kan ha flere administratorer på en avtale. Kortadmin er gratis og blir automatisk lagt opp når man søker om bedriftens første kort.
Har ikke bedriften Kortadmin i dag, kan dette søkes om her: Bestill tilgang til Kortadmin (PDF)
Her er noen av funksjonene du får tilgang til, når du har kort med firmaansvar:
- Full oversikt over alle kortholdere, inkludert inaktive kort
- Transaksjonsoversikt med tilgang til detaljer som for eksempel valutakurs
- Fakturaer med 12 måneder historikk og betalingsstatus
- Fakturaer kan også lastes ned i PDF og eksporteres til Excel
- Innbetalinger
- Se kvitteringer, lastet opp av kortholder i app
- Administrere kort og konto (sperre kort, bestille PIN, Avslutte kort)
- Enkelt søke om ett eller flere kort
- Bestille nytt kort hvis kortet for eksempel er mistet
- Administrator kan logge seg inn med BankID
For å bytte administrator i Kortadmin, fyll ut søknadsskjemaet med informasjon om den nye administratoren. Send deretter skjemaet til: support@corporatemastercard.no
Hvis du ønsker å fjerne en administrator eller si opp avtalen om Kortadmin, kan bedriften sende en e-post til: support@corporatemastercard.no
Ofte stilte spørsmål om Corporate Mastercard
Ja, du kan velge din egen PIN-kode. Nye kortholdere velger PIN etter at de har søkt om kortet. Informasjon om valg av PIN kommer enten på SMS eller brev, avhengig av hvordan man har søkt om kortet.
Eksisterende kortholdere kan logge inn i Corporate Card-appen under menypunktet "Tjenester". Der kan man sperre sitt eksisterende kort og bestille et nytt enten med samme eller ny PIN. Du kan også gjøre det samme i tjenesten "Mitt Corporate Mastercard", en web-basert tjeneste som du finner her.
PIN-koden finner du i Corporate Card-appen. Velg ”Tjenester” og deretter ”Vis eller lås opp PIN-koden din". Identifiser deg med BankID og se PIN. Du kan også se PIN i tjenesten "Mitt Corporate Mastercard", en web-basert tjeneste som du finner her.
Du finner informasjon om kortet i Corporate Card-appen og på den web-baserte tjenesten Mitt Corporate Mastercard. Her får du blant annet oversikt over saldo, siste transaksjoner og fakturaer.
Har du spørsmål rundt transaksjoner på kortet, kan du kontakte DNB Corporate Mastercard kundeservice, på telefon +47 21 01 50 01 eller benytte e-post.
Du er automatisk forsikret under reisen når mer enn halvparten av transportkostnaden er betalt med / belastet kredittkortet ditt. Betaler du også for noen du reiser sammen med, inkluderer forsikringen inntil 3 medreisende.
Hvis du skal sperre kortet og bestille et nytt, kan dette gjøres i Corporate Card-appen under menypunktet "Tjenester". Velg deretter "Sperre og bestill nytt kort" og følg instruksjonene. Skal du bare sperre kortet, kan du ringe til vår døgnåpne sperretelefon på +47 21 01 50 40.
Dersom kortet ditt er mistet eller frastjålet, kan du sperre det og bestille et nytt kort i Corporate Card-appen. Gå til menypunktet "Tjenester" og velg "Sperre og bestill nytt kort". Følg instruksjonene.
Sperre og bestille nytt kort kan også gjøres i tjenesten «Mitt Corporate Mastercard», en nettside som du finner her.
Hvis kortet ditt av ulike årsaker ikke fungerer, kontakt DNB Corporate Mastercard kundeservice på telefon +47 21 01 50 01.
Vil du reklamere på et kjøp gjør du dette her.
Følg instruksjonene.
Se også
Betaling
Finn svar på det du lurer på om innbetalinger, fil og betalingsløsninger
Konto
Det du trenger å vite om tilganger, bilag/arkiv, åpne og avslutte konto
Mobilbanken DNB Bedrift
Med mobilbanken DNB Bedrift har du bedriften rett i lomma
Fysisk betalingsløsninger
Les mer om fysiske betalingsløsninger og finn deres beste alternativer