Hjelp til pensjon
Her har vi samlet nyttig informasjon for deg som har pensjonsordning hos oss
Mange lurer på
Har du ikke mulighet til å logge inn?
Da kan du fylle ut skjema manuelt.
Finn riktig skjema:
Langtidssykdom (uførhet) (PDF)
Ferdig utfylt skjema sendes per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Ved langtidssykdom (uførhet), død, ulykke, yrkessykdom eller yrkesskade kan du melde dette i bedriftsnettbanken.
Slik gjør du det:
Logg inn og trykk på Innskuddspensjon
Trykk på Ansatte i avtalen
Huk av for hvilken ansatte det gjelder
Trykk på Meld hendelse
Velg type hendelse og klikk deg videre
Melde inn ansatte
Nye medarbeidere skal meldes inn i pensjonsordningen fra ansettelsesdato.
For å bli omfattet av innskuddsfritak/premiefritak og eventuelt andre risikodekninger, er det et krav at den ansatte på tidspunktet for innmelding er 100 prosent arbeidsdyktig. Ansatte som ikke er 100 prosent arbeidsdyktige, skal meldes inn i sparedelen av pensjonsordningen.
Det er bedriftens ansvar å melde til oss om den ansatte er fullt arbeidsdyktig eller ikke.
Slik gjør du det:
Logg inn og trykk på InnskuddspensjonTrykk på Ansatte i avtalen
Trykk på Meld inn
Fyll ut informasjon og klikk deg videre
Melde ut ansatte
Ansatte som slutter i bedriften skal meldes ut av pensjonsordningen fra sluttdato.
Det forutsettes at den ansatte er fullt arbeidsdyktig på tidspunktet for utmelding.
Er den ansatte syk på tidspunktet for utmelding, kan vedkommende meldes ut på et senere tidspunkt dersom han igjen blir fullt arbeidsdyktig.
Ansatte som meldes ut av pensjonsordningen, vil få med seg opptjent kapital i form av en fripolise eller et pensjonskapitalbevis.
Slik gjør du det:
Logg inn og trykk på InnskuddspensjonTrykk på Ansatte i avtalen
Huk av for hvilken ansatt det gjelder
Trykk på Meld ut og klikk deg videre
Ved nyansettelser eller om ansatte slutter kan du enkelt melde dette i bedriftsnettbanken.
Hva ønsker du å gjøre?
Ved endringer i lønn eller stillingsprosent hos den ansatte kan du melde dette i bedriftsnettbanken.
Endringen bør meldes så snart endringen har skjedd.
Slik gjør du det:
Logg inn og trykk på Innskuddspensjon
Trykk på Ansatte i avtalen
Huk av for hvilken ansatt det gjelder
Trykk på Endre lønn/stilling
Endre lønn og stillingsprosent og klikk deg videre
Endring på faktura ved endring av ansatte?
Endringene på faktura kommer med på neste planlagte fakturautsendelse. Hvis du har betalt for mye overføres beløpet til avtalens innskudds- og premiefond.
Hvis bedriften din er i en endring som for eksempel ved:
- Endring av foretaksform
- Sammenslåing av foretak (fusjon)
- Deling av foretak (fisjon)
- Ny eier/virksomhetsoverdragelse
Kan du fortsatt opprettholde pensjonsordningen hos oss.
Slik gjør du det:
Fyll inn og send oss endring av organisasjonsnummer (PDF)
eller
ved fisjon/fusjon (PDF)Ferdig utfylt skjema sendes per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Dersom du ønsker du å avslutte bedriftens pensjonsavtale kan du sende oss dette skjema på e-post:pensjon.bedrift@dnb.no
Vi har laget en egen side for a-melding.