torsdag 13. februar 2025
Marmorsalen
Kl. 08:00
Velkommen/åpning
Generalsekretær Siri Nodland, Fundraising Norge og Stortingsrepresentant Høyre Turid Kristensen, Familie- og kulturkomitéen
Kl. 08:30
The emotions business: The crux of Great Fundraising
CEO Alan Clayton, Revolutionise International Ltd
Alan will present a packed, high-energy session getting right to the crux, the core, ‘kjernen’ of Great Fundraising – the emotions business. He will present the academically researched background of ‘how the business of fundraising’ works in the context of the whole organisation and the sector. He will then take deeper dive into donor needs and use case studies to show how emotional power and differentiation can be achieved to enhance the value of any organisation.
Key take aways:
- The unique behaviors that drive growth at fundraising organisations.
- Inspiration and belief from case studies.
- Detailed insight into why emotional precision is at the absolute core of fundraising growth.
Kl 10.30 – 11.00 Pause
Kl. 10:00
KI i møte med fundraisere
Generalsekretær Malin Stensønes, Norske Kvinners Sanitetsforening
Kunstig intelligens forandrer verden slik vi kjenner den. Smart teknologi hjelper oss til mer effektiv drift, mer treffsikker diagnostisering og allmenngjør tilgangen til store mengder kunnskap og data. Men hva skjer med verden og menneskene når vi ikke lenger kan stole på at det vi ser og hører er sant? Og hvilke fordeler, utfordringer og ansvar gir det oss som fundraisere?
Læringspunkter:
- Vær modige – tørr å teste
- Vær grundige – no shortcut
- Vær inkluderende – all data og vår persepsjon av dem, har slagside
Kl 11.30 – 12.30 Lunsj
Kl. 11:30
Å velge eller ikke velge: Hva påvirker våre beslutninger?
Førsteamanuensis og konsulent Hilde Mobekk, OsloMet – storbyuniversitetet
Valg er en grunnleggende del av menneskelig atferd. Hver dag tar vi utallige beslutninger, fra de trivielle til de livsendrende. Men hva ligger egentlig til grunn for valgene våre? Hvorfor velger vi som vi gjør, og hvordan kan vi forstå og påvirke denne prosessen?
I dette foredraget vil vi utforske ulike faktorer som påvirker våre beslutninger, fra kognitive skjevheter til sosiale påvirkninger. Ved å forstå disse mekanismene kan vi bedre tilrettelegge for ulike målgrupper og oppnå utvikling og vekst.
Læringspunkter:
- Kunnskap om hva som påvirker valgene våre
- Innsikt i hvordan tilrettelegge for ulike målgrupper
Kl 13.15 – 13.45 Pause
Kl. 12:45
How to excel in digital fundraising
Grandmaster Digital SCMT Stefan Fagerström, 2XL
Stefan kommer att gå igenom och förklara några av de mest avgörande faktorerna (Keys to Success) som bidrar till framgångsrik digital insamling. Det handlar om strategi, kommunikation, medier och teknik. Den mest avgörande faktorn kan mycket väl överraska er! Ni kommer att få en djupare förståelse för vad som verkligen gör skillnad och hur ni kan bli ännu bättre på digital insamling.
L æringspunkter:
- Samspel och Samarbete ger framgång
- KPI-styrd budget och annonsering
- Vikten av Attributionsdata
Kl. 14:30-15:00 Pause
Kl. 14:00
Forbrukertrender: Fremtidens fundraising
Seniorrådgiver Henrik Ferdinand Hanssen, Opinion
Hvordan kan norske organisasjoner møte fremtidens forventninger til fundraising? Trendanalytiker Henrik fra Opinion avslører hvilke forbrukertrender som vil forme fundraising i dag og i årene som kommer. Han vil vise hvordan digital detox, sportslig sparing og folks hjertesaker kan skape vekst for din organisasjon.
Læringspunkter:
- Hvorfor forbrukertrender er nøkkelen til morgendagens donasjoner
- Seks grunnleggende forventninger til din organisasjon
- Tre vekstmuligheter for de neste 3-5 årene
Kl. 15:45 - 16:00 Pause
Kl. 15:00
Hvordan skaper vi håp?
Pådriver Petter Gulli, 12YEARS
Noen mennesker inspirerer til håp og endring gjennom sitt mot, overbevisning og personlige historier. Men de fleste av oss er ikke Greta Thunberg eller Jenny Skavlan. Så hvordan kan alle vi andre inspirere folk rundt oss til å bli med på den store omstillingen Norge og verden trenger? Ganske enkelt ved å skape håp gjennom tre enkle byggeklosser: 3 til 1 argumentasjon, Imperfekt aktivisme og ved å slutte å juge om bærekraft.
Læringspunkter:
- Hvorfor vi må gi folk minst tre gode nyheter for hver dårlige
- Hvorfor imperfekt funker bedre enn perfekt når du skal få med deg folk
- Hvorfor den viktigste valutaen i omstillingen til en mer bærekraftig verden er tillit
Kl. 15:30
Mingling
Omrigg til middag
Kl. 16:30
Festmiddag med prisutdeling
Prisene som vil bli utdelt i år er:
- Årets fundraiser
- Årets frivillige innsamler
- Årets kampanje
Kl. 20:30 Slutt
Forstanderskapssalen
Kl. 11:30
Redd Barnas næringslivsråd – testing og læring med toppledere
Director Corporate Johan Lindelien Schwartz, Redd Barna, strategisk rådgiver Trine Richardsen og CEO Karl Thomas Reinertsen, Capgemini
I trange tider er det krevende å få støtte fra bedrifter. De vil helst gi når det passer dem til saker de selv velger. I Redd Barna innså vi at vi trengte eksperthjelp. Derfor inviterte vi åtte topper fra næringslivet og politikken til å bli med i Redd Barnas næringslivsråd. De har samlet inn 3,7 millioner kroner og hjulpet oss gjennom sin verdifulle kunnskap og sine nettverk. Men vi er langt fra ferdige.
Lærinngspunkter:
- Hør fra grunnleggeren om hvordan næringslivsrådet ble etablert og reisen de siste to årene.
- Møt to næringslivstopper som sitter i Redd Barnas næringslivsråd. De vil dele hvordan det er å sitte i rådet, og deres forventninger til norske bistandsaktører.
Kl. 13:15 -13:45 Pause
Kl. 12:45
Lynsamtaler: Livsviktige næringslivssamarbeid
Category & Marketing Director Per Ottar Nærbøe Grotle, Orkla Health, leder for bærekraft og samfunnsansvar Ana Brodtkorb, Telenor Norge, prosjektleder Tayiba Haji Hassan, King Coffee, sustainability manager Jørgen Hanson, Norsk Hydro, kommunikasjonssjef Kine Søyland, NorgesGruppen
Gjennom samarbeid med private næringslivsaktører kan vi oppnå mer effektive og bærekraftige løsninger, innovasjon, innsikt og "impact". I denne sesjonen har vi utfordret Telenor Norge, King Coffee, Norsk Hydro, Orkla Health og NorgesGruppen til å bruke syv minutter – og kun syv minutter – på å fortelle om sitt partnerskap og hvorfor det er så viktig for dem.
Hvelvet
Kl. 11:30
Slik laget vi arvekampanje som leserne elsket
Rådgiver marked og kampanjer Heidi Kjernet, Frelsesarmeen og historieforteller og prosjektleder Sissel Fornes, Schibsted Partnerstudio
Hvordan kan vi få folk til å bruke tid på temaer som arv og testamentariske gaver?
Frelsesarmeen kontaktet Schibsted Partnerstudio med et oppdrag: Fortell om Gatehospitalet og arven de hadde mottatt. Kunne historien inspirere andre til å tenke på en hjertesak når de skriver testament? Oppdraget tok raskt en helt ny retning som virkelig vekket lesernes interesse. Historien om gaven fra Liv ble en av sakene med aller høyest snittlesetid i 2024.
Få råd og tips om hvordan man kan lage innhold som målgruppen faktisk vil lese.
Læringspunkter:
- Å skifte fokus kan gi uante resultater
- Den beste artikkelen er den artikkelen leserne faktisk leser
- Når leseren investerer tid i innholdet, blir veien til handling kortere
Kl. 13:15 - 13:45 Pause
Kl. 12:45
Mangfold og inkludering i fundraising
Digital strateg Mehwish Shahid Dar, Greenpeace
Vi lever i et turbulent og stadig skiftende samfunn. Det krever mer av oss som fundraisere og som kommunikatorer. Greenpeace jobber for mangfold og inkludering, og har stor tro på at man i fellesskap med andre kan skape endring. I dette foredraget ser vi nærmere på hvordan vi som bransje aktivt kan bruke ED&I (equity, diversity og inclusion)-prinsipper i fundraising for å nå ut til enda flere med budskapet vårt og etterstrebe å jobbe mer interseksjonelt for å skape positiv og rettferdig endring i samfunnet.
Læringspunkter:
- Intro til grunnleggende ED&I prinsipper
- Hvordan man praktisk kan ta i bruk disse
- Gjennomgang av ulike cases for læring