Blitt svindlet? Her er det viktigste du må gjøre nå
Har noen fått tilgang til bankkontoen din eller personopplysninger, ta kontakt med oss.
1. Ring banken med én gang
Ring DNB på 915 04800
Vi hjelper deg med å:
- Sperre kort og kontoer.
- Registrere saken og forsøke å spore pengene.
- Vurdere om du kan få erstatning, hvis du ikke har godkjent overføringen selv.
2. Få oversikt over hva som har skjedd
Skriv ned alt du vet:
- Hvilke opplysninger kan ha kommet på avveie? Kortnummer, BankID, innloggingsdetaljer?
- Har du kommunisert med svindlerne? Via SMS, e-post eller sosiale medier?
- Ser du at det mangler penger fra konto?
Jo mer du vet, desto lettere blir det å få hjelp.
3. Meld fra til politiet
Du bør anmelde svindelen så raskt som mulig. Det gjør du ved å:
- Ringe politiet på 02800
- Møte opp på din lokale politistasjon
- Ta med mobilen eller PC-en du har brukt, og lag skjermbilder av meldinger fra svindlerne
- En anmeldelse er viktig for å dokumentere saken og sikre digitale spor.
4. Husk: Tiden er avgjørende
Svindel skjer fort. Pengene kan være borte før du rekker å reagere – særlig hvis de er overført til utlandet. Derfor er det viktig å ta grep med én gang du mistenker at noe er galt.
Usikker på om du har blitt eller blitt forsøkt svindlet?
Kontakt oss så snart som mulig på 915 04800, så hjelper vi deg.
Sikker bank fra A til Å
Hvert år utsettes nordmenn for tusenvis av svindelforsøk. Lær mer om hvordan vi sammen ivaretar din sikkerhet som bankkunde.