Information in English:
How to become a bank customer in Norway
Slik blir du bankkunde i Norge
Er du ny i Norge? Her finner du informasjon du trenger for å bli bankkunde i DNB.
Bli kunde i DNB
Banken må kjenne sine kunder
Som bank i Norge plikter DNB å bidra til å forhindre økonomisk kriminalitet. For å kunne gjøre dette må vi kjenne kundene våre, slik at vi er sikre på at du er den du utgir deg for å være. Derfor trenger vi at du oppgir gyldig legitimasjon når du skal bli kunde.
Flyktninger og asylsøkere uten legitimasjon
Banktjenester er helt grunnleggende for å ta del i samfunnet. Flyktninger og asylsøkere som mangler pass eller annen gyldig ID som normalt kreves, kan likevel ha mulighet til å bli kunde i DNB ved å sende inn søknadsskjema.
Legitimering: Du må vise banken at du er deg
For å bli kunde i en bank i Norge må du kunne vise at du er deg. Det gjør du ved å vise gyldig legitimasjon og dokumentasjon hos et bankkontor. Ta med tolk om du ikke kan kommunisere på norsk eller engelsk.
Finn ditt lokale DNB-kontor
Som ny i Norge må du legitimere deg på et av våre kontorer for å bli kunde.
Som ny i Norge trenger du et d-nummer
Vi har to typer identitetsnumre i Norge: fødselsnummer og midlertidig identitetsnummer, kalt "d-nummer".
D-nummer brukes for å få tilgang til offentlige og private tjenester, som for eksempel å betale skatt, få jobb, få fastlege, leie og kjøpe bolig, eller bli bankkunde.
Slik får du d-nummer
Hvis du er EU/EØS-borger og kommer til Norge for å arbeide i mindre enn seks måneder, får du d-nummer når du søker Skatteetaten om skattekort.
Hvis du har fått en oppholdstillatelse i Norge, får du d-nummeret ditt i et brev fra Skatteetaten omtrent to uker etter at du møter hos politiet for å bestille oppholdskort.
Hvis du er asylsøker eller flyktning, får du et d-nummer når du kommer til Norge. Du får det av UDI eller politiets utlendingsenhet (PU) når du registrerer deg. Flyktninger som er innom mottakssenter vil få hjelp til å registrere seg og få d-nummer. For flyktninger som kommer til Norge utenom mottakssenter, må lokalt politi kontaktes for registrering og utdeling av d-nummer.
Spørsmål og svar
How to become a bank customer in Norway
Newly arrived in Norway? You will find the information you need to become a bank customer in DNB below.
Become a customer in DNB
It is important for us to know our customers
As a bank in Norway, DNB has a duty to help prevent financial crime. To be able to do this, we need to know our customers, so that we can be sure that they are who they claim to be. We therefore need you to provide a valid proof of identity (ID) when you want to become a customer.
Refugees and asylum seekers without proof of identity (ID)
Having access to banking services is essential for being able to take part in society. Refugees and asylum seekers who don’t have a passport or other valid ID that is normally required, may still have the opportunity to become a DNB customer by submitting an application form.
Proving your identity
To become a customer of a bank in Norway you need to be able to prove that you are who you say you are.
At DNB you do this by presenting valid proof of identity and/or documentation and book a meeting at your local branch office. Please bring an interpreter if you’re not able to communicate in Norwegian or English.