• Chatbot
  • Bli bedriftskunde
  • Hjelp og veiledning
  • Avtal møte
  • Finn ditt kontor

Bankintegrasjon

Når bank og regnskap snakker sammen, sparer du mye arbeid på betaling av regninger og avstemming. Her finner du det du trenger å vite om bankintegrasjon mot et regnskapssystem.

Spar tid! Integrer nettbanken med ditt regnskapssystem. Enklere blir det ikke.

Hva er bankintegrasjon?

Bankintegrasjon er en prosess der bedriften kobler sammen sitt regnskapssystem med bankkontoene sine for å automatisere og forenkle regnskapsprosessen.

Slik fungerer bankintegrasjon

En bankintegrasjon innebærer vanligvis å etablere en direkte dataforbindelse mellom regnskapssystemet og banken, som gir bedriften tilgang til transaksjonsinformasjon og saldo på kontoer.

Med bankintegrasjon kan din bedrift enkelt og raskt overføre transaksjonsdata fra bankkontoer til regnskapsprogrammet, uten å måtte manuelt legge inn informasjonen.

Hvorfor ta i bruk løsningen?

Bankintegrasjon kan bidra til å redusere feil i regnskapet, og spare tid og redusere kostnader ved manuelle oppgaver knyttet til utbetaling, regnskap og bokføring. Det hjelper bedriften å forbedre kontantstrømstyringen ved å gi saldoinformasjon og transaksjonsdata. Dette gir større forutsigbarhet på kontaktstrømmen og gir mulighet for å planlegge utbetalinger og investeringer på en effektiv måte.

Fordeler med integrasjon mellom bank og regnskapssystem

Kontroll og nøyaktighet i regnskapsføringen

Automatisk overføring og innhenting av data til/fra banken

Tidsbesparende

Automatisering av oppgaver du tidligere gjorde manuelt

Alltid oppdatert regnskap

Saldo og bankavstemming som gir bedre kontantsstyring

Reduserte kostnader

Spar tid og penger på feil som kan oppstå manuelt

Bedre sikkerhet

Reduser risiko for feil og beskytt økonomiske data

Skalerbarhet

Bankntegrasjon kan hjelpe bedriften til å vokse

Slik bestiller du bankintegrasjon

Steg 1: Kom i gang

Du eller din regnskapsfører kan enkelt bestille bankintegrasjon. For å bestille bankintegrasjon må bedriften ha kundeforhold med konto hos oss.

Du kan bestille hvis du:

Steg 2: Ta i bruk løsningen

Start bestillingen fra ditt regnskapssystem, eller bestill bankintegrasjon direkte her.

Nedenfor har vi listet opp alle regnskapssystemene som tilbyr digital bestilling av bankintegrasjon i samarbeid med DNB. Fra regnskapssystemet blir du rutet til DNB sin Tjenestebutikk.

  • 24SevenOffice
  • Agendec
  • Aritma
  • Auzilium
  • BilagSky
  • BitPeople
  • CloudBooking
  • CloudOffice
  • Continia
  • Continia Banking
  • Cordel
  • Datalex Software
  • DNB Regnskap
  • Fiken
  • Fortnox (kommer Q1 2025)
  • Hogia
  • iizy (kun innbetalinger)
  • Kommunion (kun innbetalinger)
  • Luca
  • Marathon
  • Monitor
  • Muleum
  • NorKred (kun innbetalinger)
  • OnProperty
  • Pagero
  • Poweroffice GO
  • Proline
  • Rambase
  • Solibo (kun innbetalinger og AvtaleGiro)
  • Sparebank1 Regnskap
  • StyreWeb
  • Sumango
  • Tripletex
  • Uni Micro (med Uni Economy og Uni Økonomi V3)
  • UtilityCloud
  • Visma eAccounting
  • Visma Enterprise Plus Økonomi
  • Visma.net AutoPay (med Visma Business, NXT, Visma Global, Visma Lønn, Visma.net Financials, Visma.net Expense, Visma.net Payroll, Visma DI, Visma Bluegarden, og Visma Control)
  • Xledger
  • Zirius

Ta kontakt med din ERP leverandør dersom de ikke tilbyr digital bestilling.

Steg 3: Følg bestillingsløpet i Tjenestebutikken til DNB

Her bestiller du de tjenestene du ønsker. Når bestillingen er fullført kan du laste ned en kvittering.

Nå er bankintegrasjonen på plass innen kort tid!

Spar tid! Gjør endringene selv.

Har du bankintegrasjon og betalingsavtaler i DNB?

Da kan du enkelt gjøre endringer i dine innstillinger og valg for tjenestene, slik at de passer til dine behov.

Her er noen av endringene du kan gjøre:

Bankavstemming

Med tjenesten “Bankavstemming” mottar du digital kontoutskrift for automatisk avstemming mot bank. Du kan legge til eller fjerne kontoer som du vil ha kontoutskrift for.

Innbetalinger

Med tjenesten “Innbetalinger” får du detaljert informasjon om innbetalinger fra dine kunder for avstemming av kundereskontro. Du kan endre dine KID-alternativ, velge hvor ofte du vil ha informasjon og gjøre andre endringer. Du kan også slette avtaler du ikke trenger lenger.

Betale utlandet 1
Handle på nett
Team
Arbeidslivet 4

Vi hjelper deg

Våre rådgivere kan svare på det du lurer på, og er også tilgjengelig for møter. Ring oss på telefon 23 02 10 25 hverdager kl. 09 - 15.

Avtal møte med oss

Viktige ord

Teknisk guide

1 resultat

Fra Telepay til XML

Det nærmer seg slutten for filsending i Telepay-formatet. Innen 31.03.2024 skal alle betalingsfiler sendes i XML-format. Vi anbefaler derfor at dere så snart som mulig tar i bruk det nye formatet: ISO 20022 XML.

Er du usikker på om det er støtte for XML formatet i ditt regnskapssystem? Da må du kontakte din systemleverandør.

Legg en plan allerede i dag for hvordan dere skal komme over på XML-formatet. Enten må dere oppgradere ERP-systemet til en versjon som håndterer XML, eller så kan dere ta i bruk en konverteringstjeneste.

Har du spørsmål til bruk av XML-formatet i DNB? Ta gjerne kontakt med oss på 915 04800 for mer informasjon.

RGB - Teknisk dokumentasjon

Her har vi samlet teknisk dokumentasjon om løsningen Regnskapsgodkjente betalinger (RGB): RGB - Teknisk dokumentasjon (PDF)

Ønsker du support?
Vi har etablert et teknisk implementeringsteam for support. Send oss en e-post på tci@dnb.no

​​​​DFG (DNB File Gateway) - en SFTP (Sikker Fil Transport Protokoll)-løsning via DNB.

Løsningen er for bedrifter som ønsker å automatisere sin filoverføring. DFG gir deg mulighet til å sende og hente filer uten å logge deg inn i nettbanken.

All informasjon dere trenger finnes i dokumentet SFTP - How to get started (PDF) for spørsmål og implementering av dette.

Vi tilbyr følgende kommunikasjonsløsninger:

  • sFTP
  • Swiftnet Fileact
  • EPeppol

For mer informasjon og skjema for etablering kan henvendelse sendes på e-post: betalingstjenester.bedrift@dnb.no

ISO 20022 XML

ISO 20022 XML er en internasjonal meldingsstandard for betalingsformidling som benyttes i grensesnittet mellom kunde og bank, og som i økende grad også mellom bankene nasjonalt og internasjonalt. Den nye standarden vil erstatte de gamle proprietære standardene innenfor hvert enkelt land. Fordelen for våre kunder og deres leverandører av ERP og treasury systemer er en standard som er tilnærmet lik fra bank til bank.

Test format og betalingstyper
Vi tilbyr våre kunder å benytte et valideringsverktøy som heter XMLdation. Med dette verktøyet kan du som utvikler løpende teste det formatet og de betalingstypene du jobber med.

  • Ta kontakt med oss på tci@dnb.no for å få tildelt bruker og passord. Vi svarer deg innen neste arbeidsdag.

Meldingsguider (MIG - Message Implementation Guides)

Våre meldingsguider dekker utbetalinger, innbetalinger og kontoinformasjon.

Har du flere spørsmål?

Vi har laget en hjelpeside som gir deg svarene på våre mest vanlige henvendelser angående ERP og bankintegrasjon.

Gå til hjelpesiden

Footer navigasjon

Hovedkontor

Dronning Eufemias gate 30

0191 Oslo

Postadresse

DNB

Postboks 1600 Sentrum

0021 Oslo

Org. nr.

DNB Bank ASA

984 851 006

DNB Nettsteder

DNB Eiendom#huninvestererDNB NyheterDNB Tech BlogSbanken.no

Internasjonalt

DNB LuxembourgDNB SverigeDNB Danmark

Sosiale medier

Vilkår for brukPersonvernInformasjonskapslerPrislisteJobb hos ossSammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

© DNB