Meny

Kundeservice lån

Hvor mye kan jeg låne til bolig?
  • Ved boligkjøp kreves det at du har minimum 15 % egenkapital
  • Med ekstra sikkerhet kan du søke om inntil 100 % belåning
Test din låneevne

Jeg vant budrunden. Hva gjør jeg?

Gratulerer med ny bolig!
Megler vil raskt sende deg et utkast av kjøpekontrakten. Det er viktig at du snarest sender kontrakten til rådgiveren i DNB som gav deg finansieringsbeviset. Da kan rådgiveren sende deg lånepapirene i god tid før overtagelse av boligen.

Hvor lang er behandlingstiden på lånesøknader?

En rådgiver vil kontakte deg når du har sendt inn lånesøknad. Normalt blir du kontaktet innen 24 timer.

Hvor mye egenkapital kreves?

Ifølge Finanstilsynets retningslinjer, trenger du 15 % av boligens kjøpesum i egenkapital, 

Dersom du ikke har nok egenkapital er det likevel mulig å vurdere andre løsninger dersom du har tilleggsikkerhet i for eksempel foreldres bolig.

Hva er realkausjonist?

En realkausjonist er en person som stiller sin bolig som tilleggsikkerhet for et lån. Dette kan for eksempel være foreldre.

Kan jeg søke om fullfinansiering?

Ja, det er mulig å søke om fullfinansiering, lån inntil 100 % av kjøpesum, med tilleggssikkerhet.
Ved boligkjøp kreves det at du har minimum 15 % egenkapital, men dersom du ikke har nok egenkapital er det mulig med tilleggsikkerhet i en annen bolig.


Hvilke personopplysninger benyttes i lånesøknaden

Når du søker boliglån, benytter vi opplysninger om deg for å kunne gi deg et tilbud. Tilbudet er basert på en automatisert kredittvurdering og prissetting.

Vi benytter både opplysninger du oppgir og som du samtykker til at vi innhenter i lånesøknaden. I tillegg benytter vi informasjon om ditt kundeforhold og opplysninger fra offentlige registre.

Dette vil kunne avgjøre hvor mye du kan låne og hvilken rente vi kan tilby deg. Beslutningen baseres blant annet på opplysninger om din inntekt og gjeld, lånevolum, verdien på boligen din og eksisterende kundeforhold.

Gjeldsregisteret ble etablert sommeren 2019. Dette gir banker, utlånere og deg som kunde bedre oversikt over din usikrede gjeld.

Et avslag betyr at vi med vår kredittpraksis, og den informasjon vi har tilgjengelig, ikke kan gi deg ett tilbud på ønsket lånebeløp.

Du kan til enhver tid ta kontakt med oss på 915 04800 dersom du har spørsmål om søknaden/lånet ditt. Les mer om hvordan vi behandler personopplysninger om deg.

Hvordan endrer jeg trekkonto på lånet?

Ønsker du å endre fra mobilbanken, kan du logge inn fra denne siden

Du kan også ordne det i nettbanken. På «Mine lån og kredittkort» finner du dine boliglån. Fra snarveien til høyre for lånet ditt velger du «Endring lån» og legger inn ny trekkonto.

Hvordan endrer jeg forfallsdato på lånet?

Ønsker du å endre fra mobilbanken, kan du logge inn fra denne siden

Du kan også ordne det i nettbanken. På "Mine lån og kredittkort" finner du boliglånet ditt. Derfra velger du "Endre lån"  og "Endre termindato".

Hva er rammelån?

Rammelån er en fleksibel låneform hvor du kan få en kredittramme på opptil 60 % av verdien på boligen din. Rammelån gir deg stor handlefrihet og du utfører selv uttak gebyrfritt i nettbanken.

Det betyr at du kan disponere fritt av bevilget rammelån ut fra dine behov. Det blir bare beregnet renter av det du faktisk bruker av rammelånet.

Hvordan søke avdragsfrihet?

Du kan søke avdragsfrihet dersom boliglånet er innenfor 60 % av verdigrunnlaget.

Ønsker du å søke fra mobilbanken, kan du logge inn fra denne siden

Du kan også ordne det i nettbanken. På «Mine lån og kredittkort» finner du dine boliglån. Fra snarveien til høyre for lånet ditt velger du «Endring lån» og deretter velger du «Søke avdragsfrihet».

Hva skjer hvis jeg betaler inn ekstra på boliglånet?

Dersom du betaler inn ekstra avdrag på boliglånet vil månedlig terminbeløp bli lavere fremover. Nedbetalingstiden på boliglånet vil være det samme som tidligere.

Du kan senere søke om å endre nedbetalingstid eller månedlig terminbeløp.

Ønsker du å søke fra mobilbanken, kan du logge inn fra denne siden

Du kan også ordne det i nettbanken. På «Mine lån og kredittkort» finner du dine boliglån. Fra snarveien til høyre for lånet ditt velger du «Endring lån» og deretter velger du "Endre nedbetalingstid"

Har du fastrentelån? Kontakt oss på chat eller 915 04800 før du betaler inn ekstra.

Jeg har betalingsproblemer. Hva gjør jeg?

Ubetalte regninger blir fort dyrt. Har du problemer med å betale lån eller kredittkortregninger i DNB, er det viktig at du tar kontakt med oss på telefon 915 04800. Jo tidligere du tar kontakt, jo enklere kan det være å finne en løsning.

» Les mer om betaligsproblemer her (web side)

Hvor finner jeg renten og andre vilkår på lånet?

Det finner du i nettbanken. Gå til "Mine lån og kredittkort". Fra snarveiene til høyre for lånet ditt velger du "Lånedetaljer".

Kan jeg endre løpetiden på mitt lån?


Ønsker du å søke fra mobilbanken, kan du logge inn fra denne siden


Du kan også ordne det i nettbanken. På «Mine lån og kredittkort» finner du dine boliglån. Fra snarveien til høyre for lånet ditt velger du «Endring lån» og deretter velger du "Endre løpetid".

Hvor stort er pantet knyttet til min bolig?

Vi må alltid ha sikkerhet for våre boliglån og vi må derfor tinglyse pant. Pantet på din bolig må minst være like stort som boliglånet.

Kontakt oss på 915 04800 dersom du trenger mer informasjon.
Prisliste lån