Hjelp til lån
Mange lurer på
Når du har fått innvilget finansiering, vil du få et finansieringsbevis av oss. Beviset garanterer at du har finansiering i orden, slik at du kan delta i en budrunde.
Finansieringsbeviset er gyldig i 6 måneder og kan fornyes.
Finansieringsbeviset er gyldig i 3 måneder og du kan fornye det ved å ta kontakt med rådgiveren i DNB som behandlet finansieringsbeviset ditt.
Dersom du ikke får tak i rådgiveren kan du ringe oss på 915 04800.
Finansieringsbeviset finner du i Mobilbanken og i nettbanken under Mine lån og kredittkort.
Normalt blir du kontaktet av en rådgiver innen 2-3 virkedager fra du har sendt inn lånesøknad.
Du kan enkelt gjøre endringer på boliglånet ditt innlogget i nettbanken.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Under Låneendring velger du hva du ønsker å endre.
Du kan for eksempel endre forfallsdato (termindato), løpetid/nedbetalingstid og trekkonto på lånet.
Bekreft og send inn endring.
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Trykk Vis betalingsplan.
Betalingsplanen vil vises nedover på siden.
Slik gjør du det
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Velg Søk avdragsfrihet under Låneendringer.
Velg ønsket avdragsfrihet og send inn ved å bekrefte.
Ønsker du å binde renten på lånet ditt kan du chatte med oss eller kontakte oss på 915 04800. Vi sjekker om lånet kan ha fast rente, og sender deg en avtale.
Når vi mottar signert avtale fra deg, registrerer vi den nye renten og hvor lang bindingstid du ønsker.
Vi sender deg en bekreftelse på de nye betingelsene.
Når vi registrerer fastrenteavtalen på lånet ditt, vil vi bruke prisen som gjelder for fastrentelån den dagen.
Som trygghet for deg vil vi kontakte deg dersom prisen har steget 0,10 prosentpoeng eller mer i forhold til det som står i avtalen.
Du får da mulighet til å avgjøre om du likevel ønsker å binde renten. Hvis prisen vår er lavere enn det som står i avtalen du sendte inn, får du selvsagt den lavere prisen.
Du betaler inn som en vanlig regning, hvor lånenummer følger med som kontonummer.
Tips! Betaler du 4 dager eller nærmere terminforfall, vil betalingen også dekke det ordinære terminbeløpet.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Klikk på tannhjulet ved siden av lånet du ønsker å betale ned ekstra avdrag på.
Skriv inn ønsket beløp og bekreft betaling.
Tips
Hvis du innfrir ditt boliglån, kan det ta opptil flere dager før neste innbetaling fjernes i betalingsoversikten.
Du finner informasjon om lånet ditt innlogget i nettbanken.
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Her finner du informasjon om rente og andre vilkår.
Trykk Vis betalingsplan, hvis du ønsker å se betalingsplanen din.
Betalingsplanen vil vises nedover på siden.
Du kan enkelt endre trekkonto på boliglånet ditt innlogget i nettbanken.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Under Låneendring velger du hva du ønsker å endre.
Bekreft og send inn endring.
Spørsmål og svar
Ifølge Finanstilsynets retningslinjer, trenger du 15 % av boligens kjøpesum i egenkapital.
Dersom du ikke har nok egenkapital er det likevel mulig å vurdere andre løsninger dersom du har tilleggsikkerhet i for eksempel foreldres bolig.
En realkausjonist er en person som stiller sin bolig som tilleggsikkerhet for et lån. Dette kan for eksempel være foreldre.
Som medlåntaker til et boliglån er du solidarisk ansvarlig for at hele lånet tilbakebetales. Det betyr at hver og en av låntakerne er ansvarlig for hele lånet.
- For å legge til en medlåntaker på et eksisterende boliglån må dere søke nytt lån.
- Ønsker du å fjerne medlåntaker fra en boliglånssøknad kan du sende oss en ny søknad hvor du velger Jeg er eneste låntaker.
- Når rådgiver ringer deg opp sier du hvilken søknad som er den riktige.
Refinansiering er et samlebegrep for endringer på lån man allerede har.
Dette kan være å flytte lån fra en bank til en annen eller å øke boliglånet fordi man ønsker å tilgjengeliggjøre ledig låneverdi fra bolig.
Refinansiering kan også være å samle flere mindre lån til et nytt lån.
Dersom du ikke har nok egenkapital kan vi vurdere tilleggsikkerhet i en annen bolig. Du trenger 15 % av boligens kjøpesum i egenkapital, ifølge Finanstilsynets retningslinjer.
Du kan låne inntil 100 % av kjøpesum med tilleggssikkerhet i for eksempel foreldres bolig.
Fellesgjeld er gjeld som tilhører et borettslag, og alle som har borett eller andel i en leilighet i borettslaget, eier også en del av gjelden.
Gjelden er ofte tatt opp for å betale for arbeid i borettslaget som kommer alle leilighetene eller beboerne i borettslaget til gode, for eksempel rehabilitering av bad, bytting av vinduer, oppussing av fasade eller bygging av balkonger. Fellesgjelden nedbetaler du månedlig sammen med felleskostnadene. Høy fellesgjeld betyr høy husleie.
NB! Fellesgjeld teller med som din gjeld og har betydning for hva du får i lån av banken.
boliglån
Boliglån
Når du betaler inn ekstra på boliglånet vil månedlig terminbeløp bli lavere fremover. Nedbetalingstiden på boliglånet er den samme som tidligere.
Du betaler inn som en vanlig regning, hvor lånenummer følger med som kontonummer.
Tips! Betaler du 4 dager eller nærmere terminforfall, vil betalingen også dekke det ordinære terminbeløpet.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Klikk på tannhjulet ved siden av lånet du ønsker å betale ned ekstra avdrag på.
Skriv inn ønsket beløp og bekreft betaling.
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Trykk Vis betalingsplan.
Betalingsplanen vil vises nedover på siden.
Din rente og andre vilkår finner du i nettbanken.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Velg konto du vil se detaljer for.
Du kan enkelt gjøre endringer på boliglånet ditt innlogget i nettbanken.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Under Låneendring velger du hva du ønsker å endre.
Du kan for eksempel endre forfallsdato (termindato), løpetid/nedbetalingstid og trekkonto på lånet.
Bekreft og send inn endring.
Er dere to som har boliglån sammen, og du ønsker å overta hele boliglånet selv?
Da må du søke lån på nytt.
Logg inn i nettbanken og benytt søknaden «Ny lånekunde».
Kommenter på slutten av søknaden at du ønsker å overta medlåntakers gjeld.
Spørsmål og svar
Vi må alltid ha sikkerhet for våre boliglån og vi må derfor tinglyse pant. Pantet på din bolig må minst være like stort som boliglånet.
Dersom du trenger mer informasjon, kontakt oss på 915 04800 eller sjekk Statens kartverk sine hjemmesider
Annuitetslån innebærer at du betaler lånet i et like stort beløp hver måned, inntil lånet er nedbetalt. I begynnelsen er avdrags-/ nedbetalingsdelen liten, mens rentedelen er stor. Etterhvert som tiden går, øker avdragsdelen, og rentedelen blir mindre. Fordi du betaler det samme hver måned,gjør annuitetslån det enklere å ha oversikt over økonomien. Hvis renten endrer seg så endrer også månedsbeløpet seg, men slik er det med alle lån, med mindre du binder renten.
Serielån er et lån der summen du betaler ned på lånet, altså avdragsdelen, er det samme hver måned. Men fordi lånet blir mindre, vil rentedelen per måned bli lavere. Med et serielån betaler du altså mer i begynnelsen av låneperioden og mindre etterhvert.
rammelån
Rammelån
Når du betaler inn ekstra på rammelånet, reduseres terminbeløpet. Løpetiden er den samme som tidligere.
Du betaler det inn som en vanlig regning, hvor lånenummer følger med som kontonummer.
Tips! Betaler du 4 dager før eller nærmere terminforfall, vil betalingen også dekke det ordinære terminbeløpet.
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Klikk på tannhjulet ved siden av lånet du ønsker å betale ned ekstra avdrag på.
Skriv inn ønsket beløp og bekreft betaling.
For så se nedbetalingsplanen, logg inn ved hjelp av lenken under.
Klikk på Vis betalingsplan.
Betalingsplanen vil vises nedover på siden.
Når du overfører fra rammelånet til kontoen din, øker terminbeløpet. Løpetiden er den samme som tidligere.
Dersom dere er flere som tar opp rammelån sammen, vil både hovedlåntaker og medlåntaker kunne se lånedetaljene og overføre gebyrfritt fra rammelånet i hver sin nettbank.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Klikk på tannhjulet ved siden av rammelånet.
Av sikkerhetsgrunner er det en generell øvre grense på kr 300 000 for overføringer i nettbanken.
Du kan selv øke grensen til kr 5 000 000
Denne gjelder for alle overføringer, både fra en konto og fra et rammelån, og gjelder for en kalendermåned.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Ønsker du en høyere grense kan du sende oss en melding fra postkassen i nettbanken, eller kontakte oss på chat. Du kan også ringe oss på 915 04800.
Spørsmål og svar
Det er egentlig et helt vanlig boliglån, men med mye større fleksibilitet for deg. Hvis du for eksempel har en bolig som er verdt 2 millioner kan du låne inntil 60 % av boligens verdi. Altså 1,2 millioner. Har du kun et lån på 1 million i dag, så betyr dette at du har 200.000 som du kan bruke til hva du vil.
Når du har nedbetalt på rammelånet ditt, så kan du låne opptil rammen igjen uten å snakke med oss om det. Pengene innenfor rammen er til din disposisjon. Så trenger du plutselig å pusse opp badet eller kjøpe en seilbåt? Ja, da gjør du det.
Nei, det er kun flytende rente på rammelån. Dersom du ønsker å binde renten på lånet, må vi først endre det til et vanlig nedbetalingslån.
Du har mulighet for inntil 10 overføringer pr. døgn og det er ingen minimumsuttak.
Av sikkerhetsgrunner er det lagt inn en generell øvre grense på kr 300 000 for overføringer i nettbanken. Denne gjelder for alle overføringer, både fra en konto og fra et rammelån, og gjelder for en kalendermåned.
Du kan selv øke grensen til kr 5 000 000 under Innstillinger - Endre beløpsgrense i hovedmenyen.
Ønsker du en høyere grense kan du sende oss en melding fra postkassen i nettbanken, eller kontakte oss på chat. Du kan også ringe oss på 915 04800.
Nei, det er gebyrfritt.
Fastrentelån
Omtrent 6 uker før utløpsdatoen får du en påminnelse i nettbanken, med en indikasjon på våre priser på ny fastrente og på flytende rente.
3 uker før utløpsdatoen får du så et bindende tilbud fra oss. Vi sender dette til deg både i posten, og til nettbanken.
Tilbudet har en svarfrist. Du må svare oss innen fristen hvis du ønsker ny fastrente til den prisen som står i tilbudet.
Gjør du ingenting, går lånet over til flytende rente på utløpsdatoen. Du kan selvsagt binde renten når som helst senere.
Når utløpsdatoen er passert sender vi deg en bekreftelse på de nye betingelsene.
Du kan søke om fastrente via lenken nedenfor.
Når vi registrerer fastrenteavtalen på lånet ditt, vil vi bruke prisen som gjelder for fastrentelån den dagen.
Som trygghet for deg vil vi kontakte deg dersom prisen har steget 0,10 prosentpoeng eller mer i forhold til det som står i avtalen.
Du får da mulighet til å avgjøre om du likevel ønsker å binde renten. Hvis prisen vår er lavere enn det som står i avtalen du sendte inn, får du selvsagt den lavere prisen.
På et fastrentelån er renten bundet frem til en bestemt utløpsdato (3, 5 eller 10 år frem i tid).
Når fastrenteavtalen utløper går lånet automatisk over til flytende rente, hvis du ikke har valgt å binde renten på nytt.
Vurderer du å bytte fra fastrente til flytende rente før utløpsdatoen, kan det medføre ekstra kostnader for deg, hvis det oppstår overkurs.
Kontakt oss, så ser vi på lånet ditt sammen.
Du kan søke om avdragsfrihet på fastrentelån som er innenfor 60 % av boligverdien. Du kan søke om avdragsfrihet både i nettbanken og i mobilbanken. En slik endring kan medføre at det oppstår over- eller underkurs på lånet. Dersom vi ser at endringen vil medføre kostnader for deg, kontakter vi deg før vi gjør endringen.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Velg Søk avdragsfrihet under Låneendringer.
Velg ønsket avdragsfrihet og send inn ved å bekrefte.
Spørsmål og svar
Et fastrentelån har spesielle betingelser. Vil du betale ekstra, gjøre endringer eller si opp fastrentelånet i avtaleperioden må du ta kontakt med oss for å sjekke om det er over- eller underkurs på lånet.
Våre boliglånsrådgivere treffer du på telefon 915 04800
Overkurs og underkurs kan oppstå dersom du gjør endringer på lånet - innfrir lånet, gjør en ekstraordinær innbetaling, får avdragsfrihet eller forlenger/forkorter nedbetalingstiden - før rentebindingsperioden er ferdig.
Overkurs (rentetap): Dersom renten på nye fastrentelån er lavere enn renten på ditt fastrentelån, utgjør differansen et tap for banken. I sammenligningen ser vi på nye fastrentelån med rentebindingstid som tilsvarer den gjenværende bindingstiden du har på lånet ditt. Bryter du fastrenteavtalen før rentebindingstiden er over, må du betale rentetapet. Det samme gjelder dersom du nedbetaler ekstra på fastrentelånet, eller gjør endringer i nedbetalingsplanen.
Underkurs (rentegevinst): Dersom renten på nye fastrentelån er høyere enn renten på ditt fastrentelån, utgjør differansen en rentegevinst. I sammenligningen ser vi på nye fastrentelån med rentebindingstid som tilsvarer den gjenværende bindingstiden du har på lånet ditt. Hovedregelen er at du får utbetalt rentegevinst dersom det er mer enn ett år siden du bandt renten.
Du kan trekke rentetap/overkurs fra på selvangivelsen, mens rentegevinst/underkurs er skattepliktig.
Ja, det er det mulig å ta med fastrentelånet hvis du bytter bolig. Du trenger dermed ikke innfri lånet.
Det er mulig å ta med fastrentelånet hvis du bytter bolig, og du trenger derfor ikke innfri det.
Dersom du selger boligen uten å kjøpe en ny, må du innfri fastrentelånet. Kontakt oss slik at du får oversikt over om dette i så fall vil medføre ekstra kostnader for deg.
Det er en del ting du bør tenke gjennom når du skal vurdere om du skal velge fast eller flytende rente på boliglånet. Du kan også velge å kombinere fast og flytende rente.
Spørsmål og svar
Et finansieringsbevis eller lånebevis, er en bekreftelse fra banken på ønsket lånebehov så du raskt kan slå til når du finner bilen du ønsker å kjøpe. Lånebeviset har gyldighet i 3 måneder.
Et lånebevis er greit å ha dersom du er usikker på hvilken bil du skal kjøpe, men vil vite om du får lån.
Ja, dette gjør du i nettbanken din.
- Gå til Mine lån og kredittkort
- Billån
- Søk om billån
- Her finner du Mine søknader.
Husk å legg inn riktige opplysninger om bilen før finansieringsbeviset endres til Søknad om lån. Send inn på nytt.
Vi innfrir alltid heftelsen og utbetaler eventuelt restbeløp til selger.
Er heftelsen større enn lånet, må selger først innbetale beløpet som overstiger lånet og sende en bekreftelse til oss. Deretter innfrir vi restgjeld.
Når DNB Finans har mottatt alle dokumenter i signert stand sammen med kopi av signert kjøpekontrakt og rett kopi av bekreftet legitimasjon, vil lånet bli utbetalt til selger forutsatt at bilen er fri for heftelser.
Bekreftelse til selger ligger sammen med lånedokumentene.
Lånet blir overført til selger når bilen er omregistrert på ny eier. Billån Etablering kan være behjelpelig ved å bekrefte dette for selger.
Du kan når som helst innfri billånet ditt.
Bruk beløp som er oppgitt under "Resterende gjeld" den dagen du ønsker å innbetale. Beløpet finner du i nettbanken under Lånedetaljene for ditt billån ved å trykke Dagligbank og lån - Mine lån og kredittkort.
Ønsker du å finne restgjeld frem i tid kan du sende inn henvendelse på det her
forbrukslån og kreditt
Forbrukslån og kreditt
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Klikk på tannhjulet til høyre for å få opplysninger om ditt forbrukslån.
Dersom du har fått et forbrukslån via agenter kan du få tilgang til opplysninger via kontofon på tlf: 815 00 805.
Ubetalte regninger blir fort dyrt. Har du problemer med å betale lån eller kredittkortregninger i DNB, er det viktig at du tar kontakt med oss på telefon 915 04800.
Jo tidligere du tar kontakt, jo enklere kan det være å finne en løsning.
Ring oss på 915 04800!
Spørsmål og svar
Forbrukslån har en nedbetalingstid på 5 år. Kortere nedbetalingstid kan avtales.
Beregn månedsbeløp i vår forbrukslånkalkulator.
Kontakt oss
Kundeservice privat
Ring oss på +47 915 04800
Åpningstider
Billån
Nye billån - Ring +47 24 06 20 25
Tilgjengelig på telefon:
Mandag - fredag 08:00-21:00
Lørdag 09:00-17:00
Kundeservice billån - Ring +47 915 06 202
Tilgjengelig på telefon:
Mandag - fredag 08:00-16:00
Kundeservice sparing
Ring oss på 915 04800
Mandag - fredag 08:00-16:30
Avtal møte med oss
Du kan booke tid for rådgivning på lån og forsikring på våre bankkontor.
Spør vår chatbot
Chatboten vår Aino svarer på spørsmål hele døgnet.
Åpner du en chat fra nettbanken og Aino ikke vet svaret, får du mulighet til å chatte med en rådgiver i kundesenterets åpningstider.
Varsel om kritikkverdige forhold
Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler (lover, forskrifter osv.), DNBs skriftlige etiske retningslinjer (Code of Conduct) eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet.
For deg som er døv eller hørselshemmet
Vi er tilgjengelig gjennom digitale tjenester som chat og kontaktskjema i innlogget nettbank, i tillegg til SMS-tjenester.
Dersom dette er tjenester som ikke kan benyttes, kan vi kontaktes på telefon gjennom Teksttelefon 149 (Telenor) Bildetolketjeneste (Nav), og via møtebestillingsskjemaet ovenfor.