Ønsker du å sperre din BankID? Les mer
Hjelp til bruk av nett- og mobilbank
Er innlogging trøblete eller lurer du på noe?
Mange lurer på
Appen gir null respons
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din.
Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på meldingen som ligger på hjem-skjermen.
Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
Får ikke app som et alternativ
Du må velge BankID når du skal logge inn med appen.
Logger du inn med BankID-app for første gang, må du velge app som metode.
Klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode.
Velg ønsket kodeapp i listen.
Dette valget huskes til neste gang.
Trykk deg videre og følg instruksjonene på mobilen din.
Jeg har fått ny telefon
Du kan enkelt flytte BankID-app til din nye telefon.
Last ned BankID-app på ny telefon.
Aktiver BankID-app på ny telefon med BankID-appen på din gamle telefon.
Nå er BankID-appen klar på din nye telefon.
Har du ikke tilgang til din gamle telefon, må du aktivere appen med BankID.
BankID-app
Jeg har problemer med:
Glemt mitt personlige passord
Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID, kan du logge deg inn i nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS.
Før du logger inn kan du sjekke ut denne veiledningen:
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Klikk på "Nytt passord" og følg stegene.
Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter, kan du kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
BankID er sperret
Dersom du har din fire-sifrede personlige kode kan du logge inn i nettbanken ved å benytte metoden "Uten BankID".
Klikk på "Nytt passord" og følg stegene.
Får du ikke logget inn, kan du kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Problemer med passordet
Kodebrikken er sperret
Får du logget inn i nettbanken, kan vi hjelpe deg via chat. Du kan også ta kontakt med oss på 915 04800.
Kodebrikken er mistet eller tom for strøm
Du kan bestille en ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og starte en chat med oss, eller ved å benytte vårt bestillingsskjema.
Får du ikke logget inn kan du ta kontakt med oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Den gamle kodebrikken slutter å virke kort tid etter du har bestilt en ny. Gamle kodebrikker kan kastes i elretur.
Problemer med kodebrikken
BankID
Jeg har problemer med:
Personlig kode
Har du glemt din personlig kode, og har mulighet til å logge inn i nettbanken på en annen måte, kan du lage en ny personlig kode selv.
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Lag en ny personlig kode, og bekreft endringen.
Din nye personlig kode er klar til bruk etter neste innlogging.
Får du ikke logget inn kan du ringe oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Kodebrikken er sperret
Får du logget inn i nettbanken, kan vi hjelpe deg via chat. Du kan også ta kontakt med oss på 915 04800.
Kodebrikken er mistet eller tom for strøm
Du kan bestille en ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og starte en chat med oss, eller ved å benytte vårt bestillingsskjema.
Får du ikke logget inn kan du ta kontakt med oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Den gamle kodebrikken slutter å virke kort tid etter du har bestilt en ny. Gamle kodebrikker kan kastes i elretur.
Problemer med kodebrikken
Uten BankID
Jeg har problemer med:
Logget inn før
Hva prøver du å logge inn med?
Aldri logget inn før
Du må ha nettbankavtale for å kunne logge inn.
I nettbanken får du full oversikt over egen økonomi, og du kan utføre banktjenester raskt og enkelt. Når du bestiller nettbankavtale får også tilgang til vår mobilbank.
Det kan være flere årsaker til at du ikke får logget inn. Har du:
Sjekk om du bruker riktig kodebrikke
Du kan enkelt sjekke om du bruker riktig kodebrikke:
Start en innlogging ved å skrive inn fødselsnummeret ditt.
Velg metode "BankID" eller "Uten BankID".
Klikk på "Riktig kodebrikke?".
Skriv inn ditt mobilnummer og klikk "Send SMS".
Sammenlign de siste sifrene på baksiden, med en SMS vi sender til deg.
BID 1439
Feil BID 1439 oppstår vanligvis fordi man taster feil engangskode for mange ganger. Det kan for eksempel skje hvis du:
- Har flere banker og benytter feil kodebrikke når du skal logge inn.
- Har flere banker og benytter feil BankID når du skal logge inn. Du må velge hvilken BankID du skal bruke når du logger inn.
- Bruker en annen/feil kodebrikke enn din egen.
Løsning
Har du fått kodebrikken sperret, må du ta kontakt med oss. Får du logget inn i nettbanken, kan vi hjelpe deg via chat. Du kan også ta kontakt med oss på 915 04800.
Slik sjekker du om du bruker riktig kodebrikke:
BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1
Disse feilkodene betyr vanligvis dårlig/ustabil internettforbindelse ved bruk av BankID.
Løsning
Vi anbefaler at du:
- Prøver på nytt. Feilen kan ha vært midlertidig.
- Sjekker om nettet går tregt. Husk at faktisk båndbredde ikke er det samme som den nettleverandøren din oppgir.
- Prøver å slå av eller trekke ut strømmen på modem/ruter. Du bør også starte datamaskin eller nettbrett på nytt.
Får du fortsatt slike feilkoder bør du ta kontakt med din nettleverandør.