R for Regnskapsfører
Få gratis rådgivning
Fusjon og fisjon - Dette må til for å gjøre jobben enkelt og kunden fornøyd
Dette er viktig å huske på
Ved fusjon overtar det såkalt overtakende selskapet alle eiendeler tilhørende det overdragende selskapet.
Ved fisjon overtar et eller flere aksjeselskaper de eiendeler, forpliktelser etc. som ifølge fisjonsplanen skal overføres til hvert enkelt selskap. Når det kan dokumenteres en formelt registrert fusjon/fisjon i foretaksregisteret kan vi hjelpe med overføring av konto til ny kontoeier.
Slik flytter du lån og kreditter
Hvis du har eksisterende lån eller kreditter som skal flyttes til overtakende selskap kan du ta kontakt med din kundeansvarlig i banken.
Slik flytter du bedriftsnettbank, konto og avtaler
Ved fusjon/fisjon er det viktig at nettbank og betalingsprodukter blir satt opp for nye enheter etter behov. Våre eksperter tar gjerne kontakt med deg slik at kontoer, bedriftsnettbank og eventuelle avtaler på kontoer blir lagt opp på nye og eventuelt gamle enheter.
Slik flytter du pensjon
Du må sende inn skjema for endring av organisasjonsnummer. Scan utfylt Skjema for endring av organisasjonsnummer (PDF) og send inn på e-post til pensjon.bedrift@dnb.no.
Ny klient? Vi har samlet det du må huske på!
Første steg er å bli kunde. Deretter kan du få tilgang til din klient sine kontoer via to løsninger, se 1) og 2) under. Vi anbefaler å ha tilgang til alle dine klienters kontoer i din egen bedriftsnettbank i DNB. Når du logger deg inn får du da en god oversikt over alle disse.
Slik blir din klient kunde i DNB
Du kan enkelt bli bedriftskunde digitalt og du får konto, kort, nett- og mobilbank helt gratis.
Du betaler kun for bruk av tjenestene, ingen månedspris. Når vi har mottatt alt av nødvendig dokumentasjon, blir konto opprettet innen to virkedager. Kortet kommer normalt i posten innen en uke. Dette gjelder for de fleste selskap med organisasjonsnummer, men det finnes unntak hvor prosessen kan ta litt lenger tid.
1) Regnskapskontoret kan få klientens konto inn i sin nettbank
- Administrator i regnskapskontorets nettbank kan gi tilgang til konto til regnskapskontorets nettbankbrukere
- Klienten vil ikke se betalingene regnskapskontoret legger til forfall og utfører
- Filer kan kun sendes fra en av nettbankene (enten klienten eller regnskapskontoret)
Viktig! Fullmakt på klientens konto kan også gi deg rettighet til å bestille tjenester på vegne av klienten. Det er en egen sjekkboks for dette som må være haket av i signert fullmakt. Dette er nødvendig dersom du for eksempel skal bestille bankintegrasjon på klientens kontoer.
Du kan enkelt søke om å få fullmakt.
2) Regnskapsfører kan meldes inn som bruker i klientens nettbank
- Administrator i klientens nettbank bestemmere hva regnskapsfører kan se, registrere og godkjenne. På denne måten har bedriften full kontroll
- Klienten vil se betalingene regnskapsfører legger til forfall og utfører
- Både klienten og regnskapsfører kan sende filer
Klienten melder deg inn som bruker fra innlogget bedriftsnettbank. Se veiledning for hvordan dette gjøres på våre hjelpesider.
Revisjonsoppgave - Tjenesten lar revisor bestille eksterne bekreftelser fra virksomheter
Gjennom vår samarbeidspartner Brevio kan revisor bestille eksterne bekreftelser fra alle norske banker, samt norske og internasjonale virksomheter. For DNB gjelder det kunder med engasjement både i Norge, Sverige og Danmark.
Dette får revisor i Brevio
- Dashboard med oversikt over innsamlingsprosessen og automatisk oppdatering av status
- Mulighet til å sende forespørsel på bare to minutter
- Automatisk innhenting av informasjon fra Brønnøysundregisteret
- Brevio følger opp bankene og sender påminnelser til de som trenger det
Regnskapsgodkjente betalinger (RGB)
Betaler du fra regnskapssystemet?
DNB tilbyr Regnskapsgodkjente betalinger (RGB) som gjør det enkelt for deg å godkjenne betalingene direkte i regnskapssystemet på en sikker måte og etterlever de regulatoriske myndighetskrav. Med RGB slipper du å godkjenne betalingsfilene i bedriftsnettbanken og de fleste regnskapssystemer har tilrettelagt for dette.
For at utbetalingsfilene skal kunne godkjennes i regnskapssystemet, må ditt ERP-/økonomisystem støtte RGB.
Slik fungerer Regnskapsgodkjente betalinger
Varighet 1:37 min
Hva ønsker du å finne?
Ingen resultater på denne kombinasjonen
Innbetalingsbilag
Du finner innbetalingsbilag i bedriftsnettbanken under fanen Betaling - Innbetalinger. Her kan du velge periode og trykke på søk.
Du finner også bilag for både inn- og utbetalinger under Kontoinformasjon/Siste transaksjoner.
Gjelder det en KID-innbetaling?
Om ikke alle KID-innbetalinger i en sumpost blir lest inn i regnskapsprogrammet er det mest sannsynlig tastet feil KID-nummer på betalingen.
Du må da åpne filen manuelt i ditt regnskapsprogram for å finne betalingsdetaljer som du kan bruke for å finne avsender i Nets Arkiv.
Utbetalingsbilag
Når betalingen er utført vil disse legge seg under Historikk betalingsoversikten. Du finner disse ved å gå til menyvalget Betaling - Utførte betalinger i nettbanken. Her finner du betalinger fra inntil 2 år tilbake i tid.
Slik gjør du det: Gå til Betaling - Utførte betalinger, velg konto fra nedtrekksliste. Legg inn ønskede søkekriterier og klikk på "Søk".
Tips: Ønsker du å søke for en lengre periode enn én måned, velg Avansert søk slik at du kan legge inn datointervall. Vær obs på at du kun får søkt på tre måneder av gangen.
Kontoutskrift
Kontoutskrifter finner du i bedriftsnettbanken under Konto - Kontoutskrift.
Eldre kontoutskrifter finner du under fanen Betaling - Innbetaling - Arkiv - Kontoutskrift/Årsoppgave. Her finner du dokumentasjon inntil 10 år tilbake i tid.
Finner du ikke kontoutskrift?
Dette kan skyldes at du ikke har tilgang til konto. Administrator i bedriftsnettbanken kan tildele rettigheter til konto.
Les om hvordan man gir rettigheter
Er kontoen eller nettbanken avsluttet?
Dersom kontoen, nettbanken eller kundeforholdet er avsluttet må du ringe oss på 915 04800 for å hente dokumentasjon.
Korttransaksjon
Ved bruk av kort er det kvittering ved kjøp som er bilaget. Banken har kun tilgang til beskrivelsestekst.
Beskrivelsesteksten finner du under Konto - Siste transaksjoner/Ny kontoinformasjon.
Hvis du ønsker oversikt over kortbruk, produseres det egen bedriftskortoppgave ved utgangen av hver måned. Denne finner du under Konto - Kontoutskrifter.
Årsoppgave
Nyttig informasjon:
- Det produseres IKKE årsoppgaver på underkontoer i ett konserkontosystem. Det er kun toppkonto det regnes renter på av banken og da kun denne det sendes årsoppgave på
- Det er kun norske kontoer man finner årsoppgave på
Merk! Årsoppgaver produseres kun dersom opptjente renter er mer enn 1 kr. Dersom opptjente renter er under 1 kr kan du benytte siste kontoutskrift for året.
Årsoppgave for lån finner administrator i arkivet sitt:
- Klikk på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg Arkiv
- Velg meldingstype Årsoppgave
- Velg organisasjonsnummer, periode og klikk Hent meldinger