Markedsføring
Persontilpasset markedsføring med samtykke fra deg
Vi vil gjerne gjøre det enklere for deg å finne produkter og tjenester som passer akkurat for deg. For å gjøre dette, ser vi på hvordan du bruker tjenestene våre og hva slags finansielle aktiviteter du har. Denne informasjonen hjelper oss å forstå dine behov bedre, slik at vi kan foreslå ting som kan interessere deg.
For å tilpasse våre forslag, benytter vi prediksjonsmodeller som hjelper oss å forutsi hva du kanskje vil like. Prediksjonsmodellene beregner sannsynligheten for en handling basert på tilgjengelige data. Verktøyet sammenstiller opplysninger vi har om deg og gir oss mulighet til å gjøre våre produkter og tjenester mer relevante for deg og andre kunder.
Vi tar personvernet ditt på alvor og vil bare sende deg persontilpasset markedsføring hvis du aktivt har samtykket til dette. Hvis du ikke ønsker dette, vil vi fortsatt kunne sende deg generell informasjon om våre tilbud. Du kan lese mer om hvilke personopplysninger vi behandler til persontilpasset markedsføring i avsnittet "Hvilke personopplysninger behandler vi" og om generell markedsføring under "Enklere markedsføring".
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å gi deg persontilpasset kommunikasjon og markedsføring som er relevant for dine behov og preferanser. Vi trenger også opplysninger for å kunne forbedre vår kommunikasjon og markedsføring til deg og andre kunder i DNB.
Bruk av personprofiler og dybdeinnsikt om din finansielle aktivitet, vil kun skje dersom du har gitt ditt samtykke til dette.
Regler om taushetsplikt
Det er strenge regler om taushetsplikt for finans- og verdipapirforetak, og dette gjelder også for selskap i DNB-konsernet. Taushetsplikten vår gjelder også innen et foretak. For å dele kundeopplysninger mellom for eksempel bank, forsikring, sparing og investering, trenger vi samtykke fra deg når vi ikke har hjemmel i lov.
Hvor gir du ditt samtykke?
Som DNB-kunde kan du samtykke til persontilpasset markedsføring under innstillingene i nettbanken din. Dersom du er kunde i Sbanken-konseptet gir du ditt samtykke i appen. Samtykket kan trekkes tilbake når som helst.
For å samtykke til deling av kundeopplysninger på tvers av DNB-konsernet finner du som DNB-kunde dette under innstillingene i nettbanken din. Dersom du er kunde i Sbanken-konseptet samtykker du i appen.
- Adresse- og kontaktopplysninger
- Kundeavtaler, for eksempel opplysninger om avtalene dine.
- Betalinger og transaksjoner, for eksempel betalinger, bruk av kort og transaksjonsinformasjon.
- Kontosaldo
- Informasjon om arbeidsgiver (navn og sektor/næring)
- Personalia: alder og kjønn.
- Systemlogg og digital atferd: digitale besøkslogger til nettsidene og appene våre, bruksmønsteret ditt og respons på bannerannonser.
- Demografisk informasjon
- Kontakthistorikk med DNB og overordnet tema for henvendelsen, for eksempel om du har ringt kundesenter og har hatt spørsmål om boliglån og rentebehandling, avtalegiro og endring av forsikring.
Vi lagrer personopplysningene dine i 3 år for persontilpasset markedsføring.
Vi oppbevarer en logg over hva vi har sendt ut til kundene våre og informasjon om hvordan de responderer i opptil 5 år.
Vi kan dele personopplysninger med leverandører som yter analyse-, segmenterings- og profileringstjenester samt annonsering på våre vegne.
Vi benytter ulike kanaler til å kommunisere med deg, for eksempel i appene Mobilbanken og Spare, Sbanken appen, dnb.no og via våre rådgivere.
Vi bruker e-post og SMS for å holde deg oppdatert med tips og tilbud relatert til de produktene og tjenestene du allerede bruker hos oss. Hvis du også vil motta råd og tilbud om andre produkter og tjenester som kan være relevante for deg, kan du gi oss ditt samtykke til å kontakte deg om dette via e-post eller SMS.
Hvor gir du ditt samtykke?
Som DNB-kunde finner du samtykket for å motta markedsføring på e-post og SMS under innstillingene i nettbanken. Dersom du er kunde i Sbanken-konseptet gir du ditt samtykke i appen.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Enklere markedsføring
For å kunne gi deg relevante nyheter og tilbud om produktene og tjenestene våre gjenbruker vi mindre detaljerte opplysninger om deg og ditt kundeforhold. Dette vil vi fremdeles kunne gjøre selv om du ikke har samtykket til dette under "Persontilpasset markedsføring med samtykke fra deg."
Personopplysningene vi behandler for enklere markedsføring er informasjon du ga oss da du ble kunde og opplysninger hentet fra avtalene dine, slik som kontaktopplysninger. Vi benytter også opplysninger om ditt bruksmønster i våre digitale kanaler for å kunne følge deg opp med råd og tilbud. Du kan lese mer om hvilke personopplysninger vi behandler i avsnittet "Hvilke personopplysninger behandler vi».
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby relevante råd og annonsere våre produkter og tjenester til deg. Vi har en berettiget interesse i å gjenbruke opplysningene dine til å gjennomføre enklere markedsføring av våre produkter og tjenester.
Hvor reserverer du deg?
Dersom du ønsker det, kan du reservere deg mot denne type markedsføring. Les mer om hvordan du går frem for å reservere deg under «Kanalpreferanser og reservasjon».
- Adresse- og kontaktopplysninger
- Kundeavtaler, for eksempel opplysninger om avtalene dine.
- Kontosaldo
- Personalia: alder og kjønn
- Systemlogg og digital atferd: digitale besøkslogger til nettsidene og appene våre, bruksmønsteret ditt og respons på bannerannonser.
- Demografisk informasjon
- Kontakthistorikk med DNB og overordnet tema for henvendelsen, for eksempel om du har ringt kundesenter og har hatt spørsmål om boliglån og rentebehandling, avtalegiro og endring av forsikring.
Vi lagrer personopplysningene dine i 3 år for persontilpasset markedsføring.
Vi oppbevarer en logg over hva vi har sendt ut til kundene våre og informasjon om hvordan de responderer i opptil 5 år.
Vi kan dele personopplysninger med leverandører som yter analyse, segmentering og annonsering på våre vegne.
Vi benytter ulike kanaler til å kommunisere med deg, for eksempel i appene Mobilbanken og Spare, Sbanken appen, dnb.no og via våre rådgivere.
Du kan til enhver tid be om at vi ikke kontakter deg via SMS, e-post, melding i nettbanken, telefon eller brevpost for markedsføringsformål, eller be om reservasjon i alle disse kanalene.
Hvor reserverer du deg?
Som DNB-kunde kan du reservere deg mot at vi kontakter deg for markedsføringsformål ved å ringe til en av våre kunderådgivere på 915 04800. Dersom du er kunde i Sbanken-konseptet reserverer du deg direkte i appen.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Markedsføring i tredjeparts kanaler
Vi markedsfører produktene og tjenestene våre i sosiale medier og i andre digitale kanaler.
For å gjøre budskapet relevant for deg benytter vi en metode som kalles «kundematching», som lar oss gjenkjenne deg i eksterne kanaler. Det gjør vi ved å koble kontaktinformasjon, som telefon og e-post som du har gitt oss, med informasjon du har gitt til den eksterne kanalen. Når du har oppgitt samme kontaktinformasjon til oss og i den eksterne kanalen, vil vi kunne koble deg som kunde med din brukerprofil i den eksterne kanalen.
Kundekoblingen gjøres for at vi skal kunne nå ut med budskapet vårt direkte til kunders brukerprofil i disse kanalene. Etter at søket er gjennomført, slettes den krypterte kontaktlisten i den eksterne kanalen.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å markedsføre våre produkter og tjenester med kundematching i eksterne kanaler.
Vi har en berettiget interesse for denne behandlingen av personopplysninger. Vår berettigede interesse er å markedsføre og annonsere produkter og tjenester til kundene våre.
Hvor reserverer du deg?
Du kan reserve deg mot at personopplysningene dine blir brukt til kundekobling i eksterne kanaler. Les mer om hvordan du kan reservere deg mot dette under "Reservasjon."
- Adresse- og kontaktopplysninger, for eksempel telefonnummer og e-post adresse.
Kontaktlistene som sendes til sosiale plattformer, slettes etter at koblingen er gjennomført hos mottakeren.
Vi kan dele kontaktopplysninger med sosiale medier og eksterne nyhetsmedier.
Du kan reserve deg mot at personopplysningene dine blir brukt til kundekobling i eksterne kanaler. Som DNB-kunde kan du ringe inn til en av våre kunderådgivere på 915 04800 for å reservere deg mot kundematching.
Som Sbanken-konseptkunde kan du reservere deg direkte i appen.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Kundearrangementer og eventer
Vi behandler personopplysninger når vi inviterer deg som kunde på et fysisk eller digitalt arrangement. Dette gjør vi for at at du kan nyte godt av en fordel vi tilbyr, møte likesinnede og få inspirerende foredrag om hvordan du kan forbedre din personlige eller bedriftens økonomi.