Meny

Informasjon om Koronaviruset og reise til utsatte områder

Oppdatert 26.06.2020 kl. 13:00 

Har du meldt en reisesak til oss, og venter på svar?  
Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det kan derfor ta svært lang tid før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din. 
Du m alltid først ta kontakt med flyselskap, hotell, reisearrangør eller liknende for å få vite hvor mye av pengene dine du får igjen, før du melder saken din til oss.

Ikke bestill tur til utlandet nå.  
Selv om det nå er mulig å reise til enkelte land igjen, gjelder fortsatt UDs reiseråd for de aller fleste europeiske land. Vi skjønner godt at mange ønsker å dra på ferie til utlandet etter en lang og vanskelig vår, men vi anbefaler likevel sterkt at du ferierer i Norge. Korona-pandemien pågår fortsatt, og helsevesen, flyreiser og så videre er fortsatt sterkt påvirket av pandemien i svært mange europeiske land. Det kan derfor bli vanskelig å få hjelp hvis du blir syk, eller hvis du plutselig må hjem.  

Gjelder reiseforsikringen hvis jeg drar til utlandet nå?  

Det korte svaret er ja (se også eget punkt for nordiske land og områder under), men med noen viktige unntak: 

  • Hvis du reiser til land der UD har gitt reiseråd, vil du ikke få erstatning for økonomisk tap eller skader hvis det skjer noe knyttet til koronasituasjonen.
  • Reiseforsikringen dekker fortsatt vanlige hendelser som tyveri, sykdom som ikke har med korona å gjøre, ulykker og så videre.
  • Hvis du har bestilt reise (fly, hotell osv.) etter 12. mars 2020 til et land som UD fraråder reise til, får du ikke dekket avbestilling. Dette gjelder også hvis UD seinere opphever reiserådet for landet.
Kundene våre kan ha ulik reiseforsikring når det gjelder land som UD fraråder reise til. I sommer gir vi likevel alle kunder samme dekning på dette punktet fram til 27. august. 

Hvilke avbestillinger dekker dere i Norden og i Europa? 
  • Hovedregelen er at vi dekker avbestillinger til områder der UD har gitt reiseråd, eller hvis reisen din påvirkes av lokale restriksjoner på innreise, som i Danmark. Du må selv sette deg inn i disse restriksjonene. 
  • Vi dekker ikke avbestilling til områder hvor UDs reiseråd ikke lenger gjelder. Dette er fra 15. juni Danmark (se unntak i punktet over) , Island, Finland, Færøyene og Grønland. 
  • UD har sagt de vil åpne opp for reiser i EØS og Schengen-området fra og med 15. juli, men bare hvis landet det gjelder har lav nok smittespredning.
  • Listen over land som UD fraråder reiser til kan endre seg raskt og ofte i sommer. Du må derfor selv sette deg inn i hvilke land dette gjelder før eventuelt bestiller en ny reise, eller hvis du vurderer å avbestille en reise du allerede har kjøpt.
  • Bruk FHI fin oversikt (scroll ned på siden) for å se hvilke land som er merket med grønt, og som dermed ikke har reiseråd fra UD. Siden oppdateres kontinuerlig.
Jobbreiser i Norden.  
Fra 1. juni er det igjen mulig å dra på jobbreiser i hele Norden. Reiseforsikringen du har gjennom arbeidsgiver vil gjelde på slike reiser fra denne datoen. Du må likevel fortsatt ta samme hensyn som ved private reiser (se mer info øverst på siden). 
Dette du gjøre før du melder sak til oss 
Har du avbestilt reisen din? Eller er den kansellert eller innstilt? Vi kan dessverre ikke behandle saken din før vi vet hva du får igjen fra flyselskapet, turoperatøren, hotellet eller liknende. 
 
MERK! Reisen din må være bestilt før 12. mars for at du skal kunne søke oss om erstatning. 

Vi kan behandle saken din raskere hvis du følger det som står i denne listen:  
  • Du skal alltid først avbestille reisen din hos flyselskap, turoperatør, hotell eller liknende. 
  • Få skriftlig bekreftelse fra de som solgte deg reisen, som viser hvor mye penger du får tilbake. 
  • Hvis du ikke får igjen penger, må du sende oss skriftlig bekreftelse fra flyselskap, hotell e.l. på dette også. Bekreftelsen får du fra de som solgte deg reisen. 
  • Nå kan du melde saken din til oss.  
  • Dette er dokumentasjonen vi trenger for å behandle saken din: 
    • Billetter/kvitteringer for flyreisen, hotell og liknende.  
    • Skriftlig bekreftelse som viser hva du får igjen fra flyselskap, hotell eller liknende 
    • Betalte du reisen med kredittkort? Send oss kontoutskrift av betalingen, eller faktura som viser hva du betalte. Gi oss beskjed hvis noen andre i hjemmet ditt har reiseforsikring andre steder, for eksempel hos arbeidsgiver eller gjennom fagforening. 
Vi dekker avbestilling av reiser til land med reiseråd fra UD og der reisen skulle skjedd fram til og med 27. august 2020. 
Reisen må være bestilt før 12. mars. Reiserådene til Utenriksdepartementet (UD) kan forandre seg raskt, og vi endrer også våre avbestillingsfrister når UD forandrer reiserådene.  

Bør jeg avbestille reisen min nå, eller bør jeg vente?

Den 15. mai forlenget Utenriksdepartementet reiserådene for utlandet fram til 20. august. Vi dekker derfor avbestillinger for reiser som skulle skjedd fram til og med 27. august. Reisen må i så fall være bestilt før 12. mars. 
Bestilte du reisen etter 12. mars dekker vi ikke avbestilling.


Hva gjør jeg hvis jeg vil avbestille sommerferien eller reisen min?

Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller andre reiseoperatører for å avbestille reisen. Du har bare krav på å få igjen deler av det du betalte for reisen når du selv avbestiller. Vær oppmerksom på at mange nå tilbyr cash points eller tilgodelapper istedenfor å gi deg pengene tilbake. Se under for mer informasjon om dette. 

Meld saken din til oss når du vet hvor mye du får igjen av flyselskap, hotell eller liknende. Du kan melde saken din på nett. Gå til nettstedet hvor du kjøpte reiseforsikringen din, og følg veiledningen.

Dette gjør du hvis sommerferien eller reisen din blir kansellert eller innstilt?

Du har krav på å få tilbake alle pengene du betalte for reisen. Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller liknende for å ordne tilbakebetaling. Flyselskapet kan også velge å booke om turen din, men du skal selv få velge tidspunktet for den nye reisen.

Bør du takke ja til voucher/tilgodelapper/cash points fra flyselskapet?

Hvis du selv avbestiller reisen din, vil du sannsynligvis få tilbud om cash points, reisekreditt, bonuspoeng eller liknende fra flyselskapet. Disse kan brukes til å bestille ny reise seinere. Hvis du takker nei til disse, og heller vi ha penger, må du selv kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet.

Takker du nei til bonuspoeng, cash points eller liknende, vil ikke reiseforsikringen gi deg pengene tilbake. Det kan likevel være vi betaler mellomlegget hvis du får for lite cash points/reisekreditt/bonuspoeng sammenliknet med hva du betalte for reisen.

Hvis du ikke får brukt poengene dine før de går ut på dato, og du fikk poengene før 1 juni, kan du få erstatning. Kunder som ventet med å avbestille reisen sin på grunn av tidligere informasjon fra oss i Fremtind, kan også få dekket utgåtte poeng. Meld i så fall saken til oss, så ser vi på hver enkelt sak.

Hvis di får slike poeng eller liknende etter 1. juni får du ikke dekket disse når de går ut på dato.
 
Husk at du kun får dekket utgåtte cash points, bonuspoeng og liknende hvis du selv avbestilte reisen, og ikke hvis du har fått poengene i forbindelse med kansellering/innstilling fra flyselskap eller andre.

Hva skjer hvis flyselskapet eller turoperatøren der jeg har kjøpt billett går konkurs?

Hvis du har betalt reisen med kredittkort, kan du kreve pengene tilbake fra kredittkort-selskapet, eller fra de som sendte deg kredittkortet. Reiseforsikringen dekker ikke konkurser eller kanselleringer, verken i krisetider eller når ting er som normalt.

Bør jeg vente med å bestille sommerferie i år og neste år? Hva med andre ferieturer framover?

Du bør ikke bestille nye ferieturer til utlandet nå, verken for årets sommerferie, eller neste år. Det samme gjelder ferieturer i høstferien, vinterferien, juleferien og så videre. Hvis du likevel velger å bestille en reise nå, vil du ikke få dekket avbestilling så lenge Utenriksdepartementets eller myndighetenes generelle reiseråd gjaldt da reisen ble bestilt. Myndighetene har derimot åpnet opp for at du kan planlegge planlegge ferie i Norge, og også for at du kan dra til Danmark fra og med 15. juni. 
Vi dekker naturligvis fortsatt avbestilling hvis du blir akutt syk eller liknende. 

Jeg må vente til etter sommerferien med å få refundert/tilbakebetalt reisen min fra turoperatør. Dekker forsikringen dette?

Regjeringen har forlenget turoperatørenes frist for å betale tilbake pengene til kundene sine fra 14 dager til tre måneder. Vi skjønner godt at dette er frustrerende for mange av kundene våre, men du får dessverre ikke dekket noe på reiseforsikringen mens du venter på å få tilbake pengene dine.
Hvis du etter tre måneder får tilbake mindre penger enn du har krav på, kan du melde saken din til oss. Da må vi så fall ha dokumentasjon fra deg på hvor mye penger du har fått tilbake, og hvor mye du har betalt for reisen.

Hvor lenge kan jeg vente med å melde saken min til dere i Fremtind?

Du har ett år på deg (fra datoen du avbestilte) til å melde saken din til oss.

Hva betyr det egentlig at forsikringsselskapet dekker avbestilling?

Det betyr enkelt forklart at det først og fremst er flyselskapet, hotellet eller annen reisearrangør som skal hjelpe deg når du selv avbestiller. Men hvis de ikke hjelper deg, så kommer du til oss. I utgangspunktet dekker vi det du ikke får igjen fra reiseselskapet. Koster for eksempel flybilletten din 6000 kroner, og du får igjen 4000 kroner fra flyselskapet, så får du dekket resten av oss – altså 2000 kroner.
Hvis du er usikker på om du skal takke ja eller nei til gavekort, bonuspoeng, cash points og liknende når du avbestiller, kan du lese mer om hva vi anbefaler kundene våre over («Bør du takke ja til vouchere/tilgodelapper/cash points fra flyselskapet?»).

Kan jeg ringe dere hvis jeg har spørsmål om avbestilling av reisen min?

Hvis du har spørsmål om avbestilling, kan vi ikke svare deg telefon akkurat nå. Det er fordi vi trenger å hjelpe kundene våre som har det vanskeligst. Skal du melde sak til oss? Det kan du gjøre på nett.

Jeg har fått en «tilgodelapp» fra flyselskapet for min avbestilling av reise, med gyldighet til oktober. Kan jeg få dekket denne gjennom reiseforsikringen dersom jeg skulle bli syk, eller om korona-pandemien varer lenger enn til oktober?

Blir du akutt syk, så er dette dekket gjennom reiseforsikringen på vanlig måte. Om korona-situasjonen vedvarer, og UD utsteder reiseråd som fraråder reise til landet du har planlagt å reise til, vil dette også være dekket. Dersom du velger du å ikke motta «tilgodelapp», kan du kreve full refusjon fra flyselskapet. Forsikringen vi da dekke det økonomiske tapet du eventuelt har om du ikke får full refusjon fra flyselskapet. «Full refusjon» og hva det innebærer kan variere fra flyselskap til flyselskap.

Som helsepersonell har jeg blitt pålagt av arbeidsgiver å avbestille reisene mine. Dekker reiseforsikringen dette?

Myndighetene opphevet reiseforbudet for utenlandsreiser for helsepersonell den 7. mai 2020, og derfor gjelder nå de samme reglene og rådene for helsepersonell som for vanlige nordmenn. 
 
Hvis du tidligere har fått reiseforbud i Norge, dekker vi avbestilling av reiser som skulle skjedd før 21. april. Reiser etter denne datoen dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hva dekker reiseforsikringen ved avbestilling eller kansellering av jobbreise som følge av Koronaviruset?

Vi dekker avbestilling av reiser til alle land, uansett når du skulle reist og hva grunnen er for avbestillingen. For reiser i Norge (inkludert Svalbard) får du også dekket avbestilling, så lenge du skulle reist før 21. april. Vi dekker avbestilling for utenlandsreiser så lenge reiserådene fra UD gjelder. Reisen må være bestilt før 12. mars. Vi anbefaler at du holder deg oppdatert på rådene fra myndighetene og på fhi.no. Ved avbestilling av jobbreise må bedriften først ta kontakt med flyselskap eller reisearrangør, for å se hva de betaler tilbake. Vi dekker det bedriften ikke får fra flyselskapet og andre reiseselskaper. Velger bedriften å avbestille flyreisen må man takke ja til den refusjonsformen flyselskapet tilbyr. Hvis flyselskapet innstiller reisen gis det normalt full refusjon. Melde skade: Bedriften melder skade for avbestilling av jobbreise for sine ansatte, husk å ha forsikringsnummeret på reiseforsikringen tilgjengelig.

Jeg er fortsatt i utlandet, men vil hjem. Jeg hadde ikke kjøpt hjem-billett til Norge før jeg reiste, dekker reiseforsikringen hjembilletten min?Jeg er fortsatt i utlandet, men vil hjem. Jeg hadde ikke kjøpt hjem-billett til Norge før jeg reiste, dekker r

Hvis du vil hjem til Norge, men ikke hadde bestilt hjemreise før du dro til utlandet, vil hjem-billetten ikke dekkes av reiseforsikringen din. Den dekker kun ombooking av billetter du hadde bestilt fra før av.

Jeg sitter fast i utlandet. Hvordan skal jeg komme meg hjem? Vil norske myndigheter hjelpe meg?

Dersom flyet ditt er kansellert, må du først ta kontakt med flyselskapet eller reiseselskapet ditt for å finne en løsning for å komme deg hjem. Vi som forsikringsselskap dekker merkostnadene du har ved ombooking av fly, men får dessverre ikke hjulpet deg utover dette.

Se for øvrig UD sine nettsider med informasjon om reiser og koronavirus: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

Jeg vil komme meg hjem med bil fra Europa. Kan jeg kjøre gjennom Danmark?

Vi vet at myndighetene har tett kontakt med danske myndigheter og har fått bekreftet at det gjøres unntak fra innreiseforbudet for nordmenn som trenger å reise gjennom Danmark for å komme hjem til Norge. Reise med bil fra Danmark til Norge må gå via Sverige. Det er viktig at alle følger med på hva danske myndigheter til enhver tid sier om dette.

For mer informasjon https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/indrejserestriktioner

Se for øvrig UD sine nettsider med informasjon om reiser og koronavirus: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

Jeg kommer meg ikke hjem med fly. Vil reiseforsikringen min dekke leiebil?

Utfordringen med leiebil på tvers av landegrenser, er å få levert bilen tilbake. Om du leier bil f.eks. i Spania, og leverer den et sted i Norge, vil kostnadene for transport av bilen tilbake til Spania bli veldig stor. Slike kostnader dekkes kun dersom dette er det eneste alternativet. Du må søke det rimeligste alternativet for å komme deg hjem.

Dekker dere leiebil eller taxi for oss som kommer hjem til Norge og skal rett i karantene?

Nei, det dekker vi ikke. De har ikke fått påvist korona, men av sikkerhetsmessige grunner skal de rett i karantene. Det går fortsatt offentlig transportmidler – men de er oppfordret til å ta med færre passasjerer. Våre kunder må forholde seg til offentlig transport.

Hva om jeg ikke ønsker å reise hjem? Kan jeg bli, og utvide reiseforsikringen min?

Det er ikke mulig å utvide reiseforsikringen utover det maksimale antallet dager som står i forsikringsavtalen din. Alle bør følge oppfordringen som myndighetene har kommet med. Hvis du ikke vil følge disse rådene, kan vi heller ikke garantere at du får hjelp senere.

Hva om jeg ikke ønsker å reise hjem? Kan jeg bli, og utvide reiseforsikringen min?

Det er ikke mulig å utvide reiseforsikringen utover det maksimale antallet dager som står i forsikringsavtalen din. Alle bør følge oppfordringen som myndighetene har kommet med. Hvis du ikke vil følge disse rådene, kan vi heller ikke garantere at du får hjelp senere.

MERK! Du må først kontakte flyselskapet/turoperatøren/hotell/cruiceselskapet for å få tilbake pengene dine. Vi dekker det du ikke får refundert fra flyselskapet og andre operatører.

Hvis jeg blir smittet på ferie, dekker reiseforsikringen hjemreise og andre utgifter jeg måtte få?

Ja, vi erstatter utgifter du får når du plutselig blir syk. Dekking av hjemreisen vurderes fra sak til sak.

Hva skjer hvis jeg blir satt i karantene på et hotell? Og hva dekker reiseforsikringen?

Da må du forholde deg til rådene fra lokale myndigheter. Snakk for eksempel med betjeningen på hotellet. Hvis du får ekstrautgifter i forbindelse med karantenen, kan du ta kontakt med oss, så ser vi på saken din.

Hva skjer hvis jeg blir satt i karantene i en by/område?

Da dekker forsikringen nødvendige ekstrautgifter til opphold, og til transport hjem.

Dekker reiseforsikringen tapt arbeidsfortjeneste?

Nei, vi dekker ikke manglende lønn eller andre inntekter.

Får jeg dekket feriedager jeg mistet på grunn av koronaviruset?

Nei, dette dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hva skjer hvis jeg har bestilt hotell som er stengt på grunn av karantene?

Hvis du reiser med turoperatør, må du kontakte operatøren. Hvis du har bestilt overnattingen selv, må du kontakte hotellet direkte.

Hva skjer hvis jeg skal mellomlande i et land eller område som er utrygt, eller som UD har advart mot å reise til?

Reiseforsikringen dekker ekstrakostnader du måtte få ved en ombooking, slik at du kommer deg fram dit du skal. Vi dekker også eventuell overnatting på hotell i landet hvor du skulle ha mellomlandet. Dette gjelder reiser som skjer før 31.03.2020.

Hva skjer hvis jeg blir syk på reisen?

Da ringer du alarmsentralen vår på +47 22 96 50 45. Sjekk også om hotellet ditt, eller stedet hvor du bor, har lokale råd som du skal ta hensyn til.

Konserten eller arrangementet jeg skulle på er avlyst pga. Korona. Får jeg igjen utgiftene mine?

Nei, du må høre med de som står bak arrangementet om å få igjen pengene dine.

Hva skjer hvis jeg er på reise i utlandet, men får beskjed av kommunelege/norske helsemyndigheter om at jeg er satt i karantene?

Da må du bli på stedet du er til karantenetiden er over. Vi dekker ekstrakostnader til opphold og hjemreise til karantenen din er over.

Hva skjer hvis jeg blir satt i karantene når jeg er på reise i Norge?

Se svaret over om reise i utlandet. Du kan eventuelt få dekket leiebil slik at du kommer deg hjem.

Jeg er på reise, men må fra hjem før jeg hadde tenkt. Hva dekkes av reiseforsikringen min?

Hvis du er på reise og vil å dra hjem før planlagt, dekker vi ekstrautgiftene dine når du booker om reisen. Du må selv ta kontakt med flyselskap/turoperatør for å endre reisen. NB! Du må velge de billigste billettene når du skal reise hjem. Det vil si at du velger de første tilgjengelige billettene på økonomiklasse, og at du reiser med samme flyselskap som den opprinnelige reisen din. Får du ikke billett hos dette flyselskapet? Da dekker vi ekstrautgiftene med å reise med et annet selskap.

Hva skjer med reiseforsikringen min hvis jeg velger å bli i et land hvor UD fraråder reise?

Forsikringen din vil fortsatt være gyldig, men den vil ikke dekke tap, skade eller andre utgifter du måtte få som en konsekvens av for eksempel koronasmitte.

Jeg får ikke tak i noen flyselskapet/reiseoperatøren. Skal jeg likevel melde skaden min, selv om dere sier at jeg må få igjen penger fra flyselskapet/operatøren før jeg gjør dette?

Nei, du må likevel vente med å melde saken til oss. Vi kan dessverre ikke se på saken din før vi vet hvor mye du eventuelt får igjen fra flyselskapet eller reiseoperatøren.

Jeg sitter med en periodebillett for kollektivreiser som jeg ikke får brukt, fordi det anbefales at en ikke reiser kollektivt. Får jeg tilbake pengene jeg har brukt på billetten på reiseforsikringen min?

Nei, ettersom kollektivtrafikken fortsatt går, og kan benyttes, dekkes ikke dette av forsikringen din.
Både Vy og Ruter refunderer imidlertid periodekort som du ikke bruker, så henvend deg direkte til dem for å få tilbake pengene dine.

Har det noe å si hvor hvordan jeg betaler reisen? Er det for eksempel smart å betale med kredittkort?

Har du betalt reisen med kredittkort, har du en ekstra forsikring. Vi anbefaler uansett alltid å ha en helårs reiseforsikring.

Jeg har forsikringer hos dere gjennom jobbe og/eller fagforbundet mitt e.l. Har denne reiseforsikringen bedre dekning enn en privat reiseforsikring?

Nei, det er helt like vilkår og betingelser i din avtale som i en vanlig avtale. 

Dekker reiseforsikringen tapt arbeidsfortjeneste?

Nei, vi dekker ikke manglende lønn eller andre inntekter.

Får jeg dekket feriedager jeg mister på grunn av koronaviruset?

Nei, dette dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hva skjer hvis jeg blir syk på reisen?

Da ringer du alarmsentralen vår på +47 22 96 50 45. Sjekk også om hotellet ditt, eller stedet hvor du bor, har lokale råd som du skal ta hensyn til.

Konserten/festivalen/seminaret/arrangementet jeg skulle på er avlyst pga. koronaviruset. Får jeg igjen utgiftene mine, for eksempel til billetter eller til reisen?

Nei, du må høre med de som står bak arrangementet om å få igjen pengene dine.

Jeg er på reise, men må dra hjem før jeg hadde tenkt. Hva dekkes av reiseforsikringen min?

Hvis du er på reise og vil å dra hjem før planlagt, dekker vi ekstrautgiftene dine når du booker om reisen. Du må selv ta kontakt med flyselskap/turoperatør for å endre reisen.
NB! Du må velge de billigste billettene når du skal reise hjem. Det vil si at du velger de første tilgjengelige billettene på økonomiklasse, og at du reiser med samme flyselskap som den

Er det forskjell på reiseforsikringen i kredittkortet mitt, og den vanlige reiseforsikringen?

De to er stort sett like, men det finnes enkelte forskjeller, for eksempel når det gjelder hvor mange personer som er dekket av forsikringen. Sjekk med banken eller de som sendte deg kredittkortet hvis du er i tvil om dekningen, eller sjekk vilkårene i reiseforsikringen din der du kjøpte/fikk forsikringen.

Bør jeg registrere meg på Utenriksdepartementets (UD) nettsider hvis jeg er på reise i utlandet?

Ja, vi oppfordrer sammen med UD alle nordmenn som er på reise i utlandet om å registrere reisen sin på reiseregistrering.no. Det gjør at du enkelt kan motta nyttig informasjon fra UD. Det er samtidig lurt å holde seg oppdatert på UDs reiseinformasjon, enten du allerede er på reise i utlandet, eller du vurderer å reise.