Meny

Informasjon om Koronaviruset og reise til utsatte områder

Denne siden ble sist oppdatert 08.04.2020 kl 11:00. 

Utenriksdepartumentet (UD) forlenget reiserådene sine for alle nordmenn den 3. april. De fraråder fortsatt reiser til alle land, så sant reisen ikke er strengt nødvendig.

På grunn av dette dekker vi fortsatt avbestilling av reiser til alle land, uansett når du skulle reist, og uansett hva grunnen til at du avbestiller. For reiser i Norge får du også dekket avbestilling, men bare så lenge du skulle reist før 15. april. 
For reiser i Norge får du også dekket avbestilling, men bare så lenge reisen skulle skjedd til og med 20. april.

MERK! Akkurat nå finnes det ikke noen bestemt frist for å avbestille reisen din til utlandet og søke om erstatning, siden UD har forlenget reiserådene sine på ubestemt tid. Men reisen din være bestilt før 12. mars 2020.

Viktig! Kjøper du reiseforsikring nå, vil ikke avbestillingsforsikringen gjelde for reiser som allerede er kjøpt.

Frister for avbestilling/erstatning kan forandre seg raskt. UDs reiseråd kan forandre seg på kort tid, og da vil også fristene våre for avbestilling og erstatning forandre seg. Hold deg derfor oppdatert på disse sidene. Det kan også være lurt å vente så lenge som mulig med å avbestille reisen din, nettopp fordi UDs reiseråd kan snu så raskt. 

Du har ett år på deg (fra datoen du avbestilte) til å melde saken din til oss.

Har du meldt en reisesak, og venter på oppgjør fra oss?
Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det vil derfor ta inntil 60 dager før du har pengene på kontoen din. Vi ber om at du ikke purrer på dette, verken på telefon eller e-post. Da får vi bedre tid til å løse flere saker - og du får pengene raskere. 

Er du i tvil om du skal avbestille reisen din?
Koronasituasjonen har ført til mye usikkerhet for oss alle. Det er derfor ikke lett å si hva som er lurt å gjøre hvis du for eksempel har bestilt en reise i sommer, eller et stykke fram i tid. Har du reiseforsikring, og bestilte reisen før 12.mars, kan du uansett vente en stund før du gjør noe mer.

Dette gjør du hvis du vil avbestille reisen:
Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller andre reiseoperatører for å avbestille reisen. Du har krav på å få igjen deler av det du betalte for reisen når du selv avbestiller. Vær oppmerksom på at mange nå tilbyr cash points eller tilgodelapper istedenfor å gi deg pengene tilbake. Se under for mer informasjon om dette.

Meld saken din til oss når du vet hvor mye du får igjen av flyselskap, hotell eller liknende. Vi dekker det du ikke får igjen. Du kan melde saken din på nett. Gå til nettstedet hvor du kjøpte reiseforsikringen din, og følg veiledningen. 


Dette gjør du hvis reisen din blir kansellert eller innstilt:
Du har krav på å få tilbake alle pengene du betalte for reisen. Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller liknende for å ordne tilbakebetalingen.

Flyselskapet kan også velge å booke om turen din, men du skal selv få velge tidspunktet for den nye reisen.

Har du ikke fått tilbake hele beløpet? Du kan melde saken din på nett - husk å legge med begrunnelsen fra flyselskap/reiseopertør for hvorfor du ikke fikk igjen det du ba om. Gå til nettstedet hvor du kjøpte reiseforsikringen din, og følg veiledningen. 

Bør du takke ja til voucher/tilgodelapper/cash point fra flyselskapet?
  • Hvis du selv avbestiller, men takker nei til flyselskapet, vil ikke reiseforsikringen din erstatte reisen. Det kan derfor være lurt å vente med å avbestille, og se om avgangen din blir innstilt. Da kan du nemlig kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet. 
  • Hvis du allerede har fått cash points eller liknende, kan du bruke disse på en reise senere. Hvis du ikke får brukt poengene før de går ut på dato, vil reiseforsikringen dekke tapet ditt.
Er du i utlandet, eller skal du til utlandet? 
I samarbeid med Utenriksdepartementet (UD) oppfordrer vi alle nordmenn som er på reise i utlandet til å registrere reisen sin på reiseregistrering.no. Det gjør at du enkelt kan motta nyttig informasjon fra UD. Det er samtidig lurt å holde seg oppdatert på UDs reiseinformasjon, enten du allerede er på reise i utlandet, eller du vurderer å reise

Spørsmål om avbestilling? Ring oss etter 14.april.
Vi trenger akkurat nå å hjelpe kundene våre som har det vanskeligst. Hvis du har spørsmål om avbestilling, kan vi derfor ikke svare deg på telefon før etter 14.april. Skal du melde sak til oss? Det kan du gjøre på nett, der du kjøpte forsikringen din. Hvilke reiser du kan avbestille nå finner du mer informasjon om øverst på denne siden. 
 
Bestilt hytte i eller etter påske?
Vi dekker avbestilling, så lenge du bestilte hytta før 12. mars, og avbestiller den mellom 12. mars og 20. april. Husk å kontakte den du leide hytta av først. Reiseforsikringen din dekker nemlig det du ikke får tilbakebetalt fra utleier.

Dra hjem før du hadde tenkt?
Hvis du er på reise og vil å dra hjem før planlagt, dekker vi ekstrautgiftene dine når du booker om reisen. Du må selv ta kontakt med flyselskap/turoperatør for å endre reisen. 
NB! Du må velge de billigste billettene når du skal reise hjem. Det vil si at du velger de første tilgjengelige billettene på økonomiklasse, og at du reiser med samme flyselskap som den opprinnelige reisen din. Får du ikke billett hos dette flyselskapet? Da dekker vi ekstrautgiftene med å reise med et annet selskap.

Hvor laster jeg opp vedlegg til saken min?
På grunn av den store pågangen har vi ikke fått opprettet sak til alle kundene våre. Dette gjør vi i løpet av de neste dagene, da får du også en e-post om hvor du kan sende vedlegg og dokumentasjon.

Betalt med kredittkort?
Reiseforsikringen mange har gjennom kredittkortet sitt er mer eller mindre helt lik den vanlige reiseforsikringen vår.

Ikke kjøpt hjem-billett på forhånd?
Hvis du vil hjem til Norge, men ikke hadde bestilt hjemreise før du dro til utlandet, vil hjem-billetten ikke dekkes av reiseforsikringen din. Den dekker kun ombooking av billetter du hadde bestilt fra før av.

Utgangspunkt for alle svar: Kunden må alltid ta kontakt med turoperatør først. 

Jeg sitter fast i utlandet. Hvordan skal jeg komme meg hjem? Vil norske myndigheter hjelpe meg?

Dersom flyet ditt er kansellert, må du først ta kontakt med flyselskapet eller reiseselskapet ditt for å finne en løsning for å komme deg hjem. De gjør alt de kan for å hjelpe folk med alternativ hjemreise. Det er imidlertid ikke sikkert at de klarer å finne en løsning med det aller første. Vi vet at norske myndigheter er i kontakt med SAS og Norwegian for å se på muligheten for å holde enkelte flyvninger i gang. Du kan også forsøke å kontakte den norske ambassaden eller konsulatet i det landet du befinner deg i. Vi som forsikringsselskap dekker merkostnadene du har ved ombooking av fly, men får dessverre ikke hjulpet deg utover dette.

Se for øvrig UD sine nettsider med informasjon om reiser og koronavirus: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

Jeg vil komme meg hjem med bil fra Europa. Kan jeg kjøre gjennom Danmark?

Vi vet at myndighetene har tett kontakt med danske myndigheter og har fått bekreftet at det gjøres unntak fra innreiseforbudet for nordmenn som trenger å reise gjennom Danmark for å komme hjem til Norge. Reise med bil fra Danmark til Norge må gå via Sverige. Det er viktig at alle følger med på hva danske myndigheter til enhver tid sier om dette.

For mer informasjon https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/indrejserestriktioner

Se for øvrig UD sine nettsider med informasjon om reiser og koronavirus: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

Jeg kommer meg ikke hjem med fly. Vil reiseforsikringen min dekke leiebil?

Utfordringen med leiebil på tvers av landegrenser, er å få levert bilen tilbake. Om du leier bil f.eks. i Spania, og leverer den et sted i Norge, vil kostnadene for transport av bilen tilbake til Spania bli veldig stor. Slike kostnader dekkes kun dersom dette er det eneste alternativet. Du må søke det rimeligste alternativet for å komme deg hjem.

Dekker dere leiebil eller taxi for oss som kommer hjem til Norge og skal rett i karantene?

Nei, det dekker vi ikke. De har ikke fått påvist korona, men av sikkerhetsmessige grunner skal de rett i karantene. Det går fortsatt offentlig transportmidler – men de er oppfordret til å ta med færre passasjerer. Våre kunder må forholde seg til offentlig transport.

Hva om jeg ikke ønsker å reise hjem?

Alle bør følge oppfordringen som myndighetene har kommet med. Ønsker du ikke å følge dette, kan vi ikke garantere at du får hjelp senere. Det vil bli langt færre flyvninger, flere luftrom og landegrenser stenges, og det kan oppstå ulike problemer med infrastruktur og helsevesen.

Hva om jeg ikke ønsker å reise hjem? Kan jeg bli, og utvide reiseforsikringen min?

Alle bør følge oppfordringen som myndighetene har kommet med. Hvis du ikke vil følge disse rådene, kan vi heller ikke garantere at du får hjelp senere. Det har allerede blitt langt færre flyvninger inn og ut av mange land, og luftrom og landegrenser stenges. Det kan også bli problemer med infrastruktur og helsevesen. Det vil derfor heller ikke være mulig å utvide reiseforsikringen utover det maksimale antallet dager som står i forsikringsavtalen din. 

Jeg har fått "tilgodelapp" fra flyselskapet for min avbestilling av reise, med gyldighet til oktober. Kan jeg få dekket denne gjennom reiseforsikringen dersom jeg skulle bli syk, eller om korona-pandemien varer lenger enn til oktober?

Blir du akutt syk, så er dette dekket gjennom reiseforsikringen på vanlig måte. Om korona-situasjonen vedvarer, og UD utsteder reiseråd som fraråder reise til landet du har planlagt å reise til, vil dette også være dekket. Dersom du velger du å ikke motta «tilgodelapp», kan du kreve full refusjon fra flyselskapet. Forsikringen vi da dekke det økonomiske tapet du eventuelt har om du ikke får full refusjon fra flyselskapet. "Full refusjon" og hva det innebærer kan variere fra flyselskap til flyselskap.

Bør jeg vente med å bestille sommerferie?

Ja, situasjonen er foreløpig uavklart og du bør vente med å bestille nye ferieturer.

Hva skjer hvis flyselskapet eller reiseoperatøren går konkurs? Eller de kansellerer reisen min selv om det ikke er påvist smitte, eller er gitt råd fra UD? Får jeg dekket utgiftene mine, eller ny reise?

Hvis du har betalt reisen med kredittkort, kan du kreve pengene tilbake fra kredittkort-selskapet, eller fra de som har sendt deg kredittkortet. Dette gjelder ikke ved kanselleringer. Du kan heller ikke bruke reiseforsikringen, den dekker ikke konkurs eller kansellering. 
Ved pakkereiser som ikke gjennomføres pga. konkurs, skal Reisegarantifondet kontakte og refundere reisen.
Hvis du ikke får dratt på en pakkereise fordi de som står bak reisen går konkurs, skal du kontakte Reisegarantifondet. De vil betale tilbake det du har betalt for reisen, så lenge de står bak reisen er medlem av dette fondet. Reisegarantifondet dekker ikke vanlige flybilletter eller hotellopphold - kun pakkereiser/charterreiser.

MERK! Du må først kontakte flyselskapet/turoperatøren/hotell/cruiceselskapet for å få tilbake pengene dine. Vi dekker det du ikke får refundert fra flyselskapet og andre operatører.

Hvis jeg blir smittet på ferie, dekker reiseforsikringen hjemreise og andre utgifter jeg måtte få?

Ja, vi erstatter utgifter du får når du plutselig blir syk. Dekking av hjemreisen vurderes fra sak til sak.

Hva skjer hvis jeg blir satt i karantene på et hotell? Og hva dekker reiseforsikringen?

Da må du forholde deg til rådene fra lokale myndigheter. Snakk for eksempel med betjeningen på hotellet. Hvis du får ekstrautgifter i forbindelse med karantenen, kan du ta kontakt med oss, så ser vi på saken din.

Hva skjer hvis jeg blir satt i karantene i en by/område?

Da dekker forsikringen nødvendige ekstrautgifter til opphold, og til transport hjem.

Dekker reiseforsikringen tapt arbeidsfortjeneste?

Nei, vi dekker ikke manglende lønn eller andre inntekter.

Får jeg dekket feriedager jeg mistet på grunn av koronaviruset?

Nei, dette dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hva skjer hvis jeg har bestilt hotell som er stengt på grunn av karantene?

Hvis du reiser med turoperatør, må du kontakte operatøren. Hvis du har bestilt overnattingen selv, må du kontakte hotellet direkte.

Hva skjer hvis jeg skal mellomlande i et land eller område som er utrygt, eller som UD har advart mot å reise til?

Reiseforsikringen dekker ekstrakostnader du måtte få ved en ombooking, slik at du kommer deg fram dit du skal. Vi dekker også eventuell overnatting på hotell i landet hvor du skulle ha mellomlandet. Dette gjelder reiser som skjer før 31.03.2020.

Hva skjer hvis jeg blir syk på reisen?

Da ringer du alarmsentralen vår på +47 22 96 50 45. Sjekk også om hotellet ditt, eller stedet hvor du bor, har lokale råd som du skal ta hensyn til.

Konserten eller arrangementet jeg skulle på er avlyst pga. Korona. Får jeg igjen utgiftene mine?

Nei, du må høre med de som står bak arrangementet om å få igjen pengene dine.

Hva skjer hvis jeg er på reise i utlandet, men får beskjed av kommunelege/norske helsemyndigheter om at jeg er satt i karantene?

Da må du bli på stedet du er til karantenetiden er over. Vi dekker ekstrakostnader til opphold og hjemreise til karantenen din er over.

Hva skjer hvis jeg blir satt i karantene når jeg er på reise i Norge?

Se svaret over om reise i utlandet. Du kan eventuelt få dekket leiebil slik at du kommer deg hjem.

Jeg er på reise i utlandet og har i utgangspunktet hjemreise 17.03 som er innenfor 70 dagers varighet på reisen. Hva skjer om jeg ikke får reise hjem som planlagt?

Nei, dersom du blir forhindret fra å reise hjem pga sykdom eller karantene trenger du ikke å utvide forsikringen din.

Du må derimot ta kontakt med forsikringen for å informere om at du ikke får reist hjem som planlagt.

Hva dekker reiseforsikringen når skoleelever blir satt i karantene?

Her gjelder det samme som hvis arbeidsgiver setter noen i karantene: Vi dekker ikke utgifter du måtte få fordi skoler eller skoleelever settes i karantene. 

Som helsepersonell har jeg blitt pålagt av arbeidsgiver å avbestille reisene mine. Dekker reiseforsikringen dette?

Du kan melde dette til oss nå, og få dekket avbestillingen din. Norske myndigheter har sagt de skal dekke disse kostnadene gjennom en egen lovregulering seinere.

Derfor er det viktig at du sier fra hvor du jobber og at du er helsepersonell når du melder saken din. Vi ordner kontakten med norske myndigheter i etterkant, slik at dette ikke blir noe du trenger å tenke på.
Helsepersonell som har fått reiseforbud, og som derfor må avbestille reiser i Norge, har de samme fristene som andre reisende: Er reisen din før den 21. april dekker vi avbestilling, mens reiser etter dette ikke erstattes av reiseforsikringen. Fristene for utenlandsreiser er også de samme (se øverst på denne siden).

Hva dekker reiseforsikringen ved avbestilling eller kansellering av jobbreise som følge av Koronaviruset?

Vi dekker avbestilling av reiser til alle land, uansett når du skulle reist og hva grunnen er for avbestillingen. For reiser i Norge får du også dekket avbestilling, så lenge du skulle reist før 21.april. For å få erstatning for utenlandsreiser finnes akkurat nå ingen bestemt frist, etter at UD forlenget sine reiseråd den 3. april. Reisen må likevel være bestilt før 12 mars.  Ingen vet hvordan Koronasituasjonen blir framover. Hvis reisen er langt fram i tid, må du ikke avbestille nå. Hvis du har reiseforsikring, og bestilte reisen før 12.mars, kan du fint vente og se om ting forandrer seg, og om UD endrer sine reiseråd. Vi anbefaler at du holder deg oppdatert på rådene fra myndighetene og på fhi.no. 
 
Ved avbestilling av jobbreise må bedriften først ta kontakt med flyselskap eller reisearrangør, for å se hva de betaler tilbake. Vi dekker det bedriften ikke får fra flyselskapet og andre reiseselskaper. Velger bedriften å avbestille flyreisen må man takke ja til den refusjonsformen flyselskapet tilbyr. Hvis flyselskapet innstiller reisen gis det normalt full refusjon. Bedriften melder skade for avbestilling av jobbreise for sine ansatte, husk å ha forsikringsnummeret på reiseforsikringen tilgjengelig. 

Får jeg erstatning hvis jeg må avbestille for eksempel en leid hytte eller et hotellrom i Norge? Eller hvis jeg må avbestille et feriehus i utlandet eller i Norge?

Ja, vi dekker også avbestilling av utleiehytter, hotellrom og feriehus så lenge disse skulle vært i bruk før 21. april. Husk at du må ta kontakt med utleier først, for å få tilbake pengene dine. Hvis du ikke får tilbake hele beløpet, kan du søke oss om erstatning for resten. 

Jeg har allerede betalt inn depositum for reise, hytte og feriehus i Norge. Dekker reiseforsikringen min dette hvis jeg avbestiller?

Du kan få dekke den delen av depositumet ditt som du ikke får betalt tilbake fra utleier eller turoperatør, så lenge reisen eller leien skulle skjedd før 21. april.

Hva skjer med reiseforsikringen min hvis jeg velger å bli i et land hvor UD fraråder reise?

Forsikringen din vil fortsatt være gyldig, men den vil ikke dekke tap, skade eller andre utgifter du måtte få som en konsekvens av for eksempel koronasmitte.

Jeg får ikke tak i noen flyselskapet/reiseoperatøren. Skal jeg likevel melde skaden min, selv om dere sier at jeg må få igjen penger fra flyselskapet/operatøren før jeg gjør dette?

Nei, du må likevel vente med å melde saken til oss. Vi kan dessverre ikke se på saken din før vi vet hvor mye du eventuelt får igjen fra flyselskapet eller reiseoperatøren.

Jeg sitter med en periodebillett for kollektivreiser som jeg ikke får brukt, fordi det anbefales at en ikke reiser kollektivt. Får jeg tilbake pengene jeg har brukt på billetten på reiseforsikringen min?

Nei, ettersom kollektivtrafikken fortsatt går, og kan benyttes, dekkes ikke dette av forsikringen din.
Både Vy og Ruter refunderer imidlertid periodekort som du ikke bruker, så henvend deg direkte til dem for å få tilbake pengene dine.

Har det noe å si hvor hvordan jeg betaler reisen? Er det for eksempel smart å betale med kredittkort?

Har du betalt reisen med kredittkort, har du en ekstra forsikring. Vi anbefaler uansett alltid å ha en helårs reiseforsikring.

Vil reiseforsikringen dekke avbestiling av reiser til Iran?

UD ga 08.01.2020 et generelt reiseråd som fraråder reiser til Iran. Det betyr at vi kun vil dekke avbestilling for reiser betalt og bestilt før 08.01.2020.

Jeg studerer i utlandet. Hva skjer hvis skolen min blir stengt på grunn av Koronaviruset? Får jeg igjen utgiftene mine?

Nei, du må kontakte skolen for å få betalt tilbake skolepenger og liknende. 

Jeg kan ikke reise hjem etter at ferien er slutt, fordi noen i familien er satt i hjemmekarantene. Hva dekker reiseforsikringen min?

Forsikringen dekker ikke utfgifter til fortsatt opphold og ny hjemreise i disse tilfellene.

Jeg har forsikringer hos dere gjennom jobbe og/eller fagforbundet mitt e.l. Har denne reiseforsikringen bedre dekning enn en privat reiseforsikring?

Nei, det er helt like vilkår og betingelser i din avtale som i en vanlig avtale. 

Hva skjer dersom flyplassen(e) stenger. Vil forsikringen dekke avbestilling da? Eller er det flyselskapene som tar regningen?

I de tilfellene hvor flyplassen blir stengt må våre kunder forholde seg til flyselskapet og få refundert utgiftene sine. For øvrig dekker vi avbestilling til alle land der det enkeltes land offentlige myndigheter har innført restriksjoner for innreise av norske borgere og våre kunder. Med restriksjon mener vi innreisenekt og suspendering av visum. 

Dekker dere avbestilling av reiser til Kina og Hong Kong?

Vi dekker avbestilling av reiser til disse to områdene hvis du skulle reist før 4.april 2020.