Meny

Snart oppgraderer vi mobilbanken!

ny mobilbank
Oppgraderingen vil skje automatisk fra mandag 14. januar og rulles ut til alle som har appen gradvis gjennom uken.
Raskere, enklere og mer wow!
Vi har nemlig gått gjennom mobilbanken og forbedret, forenklet og gjort alt mer oversiktlig. For eksempel kan du nå velge hele 3 måter å logge inn på: Med ansiktsgjenkjenning, med finger-ID og med gode gamle Bank ID. Valget er ditt. 
 
Selve oppgraderingen skjer automatisk  – så DU trenger ikke gjøre noen ting.  Noen vil våkne opp til en ny mobilbank mandag 14. januar, mens andre får den noen dager senere. 
Faktisk tror vi at mange mobilbrukere vil synes den nye appen er mye mer intuitiv enn den gamle varianten. Du kan «dra» penger mellom kontoer for eksempel, og med smart saldo vet du hvor mye penger du egentlig har, når de faste utgiftene er trukket fra. 
Vi har nemlig gått gjennom mobilbanken og forbedret, forenklet og gjort alt mer oversiktlig. For eksempel kan du nå velge mellom hele tre måter å logge inn på: ansiktsgjenkjenning, finger-ID eller med den gode gamle Bank ID. Valget er ditt! 
  
Dersom du ikke har aktivert automatisk oppdatering må du selv aktivere oppdateringen i App store eller Google play.
   
Vi tror faktisk at mange mobilbrukere vil synes den nye appen er mye mer intuitiv enn den gamle varianten. Du kan blant annet «dra» penger mellom kontoer, og med smart saldo vet du alltid hvor mye penger du har etter de faste utgiftene er trukket fra.
    
Så, hva betyr det for deg?
Så, hva betyr det for deg? 
Med raskere innlogging, enklere måter å betale regninger på og mye bedre oversikt -  så vil mobilbankopplevelsen bare bli bedre. En ny og oppgradert verden, rett og slett.
Med raskere innlogging, enklere måter å betale regninger på og bedre oversikt vil din mobilbankopplevelsen bare bli bedre og bedre. Dette er bare starten for den nye mobilbanken. Vi skal fortsette å utvikle flere tjeneser som vil gjøre appen til den beste for deg!

Hva er nytt?

Vi har fokusert på å gjøre de tingene du bruker mest, raskere og enklere. Bedre oversikt over kontoer – velg rekkefølge og hvilke kontoer som skal være synlige.
  • Enklere betalinger (eFaktura, forfallsregister, manuelle betalinger med BankID). 
  • Kortliste – full visuell oversikt over alle dine kort. 
  • Innlogging med biometri (finger og ansikt), BankID, BankID på Mobil, pin kode og kodebrikke. 
  • Saldo utenfor app – med widgets kan man sjekke saldo uten å logge inn.

Hvordan får jeg tilgang til den nye mobilbanken?

Den nye mobilbanken lanseres som en oppdatering av den opprinnelige DNB Bank-appen, til iOS og Android-brukere. Oppdateringen av den nye mobilbanken vil skje gruppevis. Noen vil derfor oppleve å få en helt ny mobilbank fra 14. januar, mens andre må vente en eller flere dager. Dersom du ikke har aktivert automatisk oppdatering av applikasjoner på mobilen din, vil du få informasjon i den gamle DNB Bank-appen om at oppdateringen er tilgjengelig.

Vil det komme nye funksjoner fremover?

Ja! Vi vil hele tiden jobbe med å utvikle den nye mobilbanken og stadig slippe nye og spennende funksjonalitet.

Hvilke enheter og operativsystemer fungerer den nye mobilbanken på?

iPhone 5, iOS 10 og nyere.
Android 5.0 og nyere.
Den nye mobilbanken vil dessverre ikke støtte windows phone. De som bruker dette operativsystemet, vil kunne fortsette å bruke m.dnb.no.

Hva skjer når jeg tar i bruk den oppdaterte versjonen for første gang?

Sørg for å ha kodebrikke, BankID eller BankID på mobil tilgjengelig. Første gang du bruker den nye mobilbanken, må du registrere deg med en av disse funksjonene. Senere vil du kunne logge inn med touch/face-funksjonen. Det er mulig du må endre en innstilling på telefonen din da vi har høye krav til sikkerhet på biometrisk innlogging. Dette vil du få beskjed om i appen. Standard oppsett fungerer som regel fint. Dersom du er under 18, år vil ikke alle funksjoner være tilgjengelig.

Hvordan gjennomføre en overføring?

Det finnes flere muligheter for å gjennomføre en overføring:
Trykk "betaling" nederst på skjermen. Trykk "overføring" på toppen av skjermen på iOS og trykk "+" og "overføring" på Android.
På startskjermen: dra kontoen du ønsker å overføre fra, mot venstre. Du vil få opp alternativet "fyll på" og "betalinger". (iOS)
Legg inn konto og godkjenn med BankID, BankID på mobil eller kodebrikke og personlig passord. (iOS)
Dra og slipp: Dra kontoen du ønsker å overføre fra, over til kontoen du ønsker å overføre til. (iOS)

Hvordan gjennomføre en betaling?

iOS: Du kan betale ved å sveipe til høyre på kontoen du vil betale fra, og trykke "betal" eller ved å gå på "Betaling" nederst i appen og trykke "+".
Android: Du kan betale ved å gå på "Betaling" nederst i appen og trykke "+". Sveip kommer snart.

Hvordan velger jeg hvilke kontoer som skal være synlige på startsiden?

Trykk på den grønne pilen under kontoene dine. Dette vil åpne et alternativ som heter "Vis/skjul kontoer". Trykk på denne. Her vil du få opp alle kontoene dine. Hver konto er markert med tre linjer lengst til høyre. Ved å holde inne på denne kan du dra kontoen. Kontoer over den stiplede linjen er synlige i åpningsbildet. Marker med en bryter hvilke kontoer du ønsker å være synlige. 

Hvordan fungerer widget?

Kontoene som du har definert som synlige, vil kunne vises i en widget utenfor appen.
Slik går du frem for å legge saldo i en widget (for iOS):
Sveip til høyre på hjemskjermen helt til du ser widget-senteret.
Scroll ned til bunnen av listen og trykk "rediger".
Finn DNBs Mobilbank og trykk den grønne pluss-knappen.
Trykk "ferdig".

Hva er «dra og slipp»?

Med «dra og slipp» kan du enkelt overføre mellom kontoer. Trykk og hold på en konto, for deretter dra og slipp på kontoen du vil overføre til (for iOS).

Hva er betaling med sveip?

Hurtigvalgene «Betale» og «Fyll på» får du ved å sveipe til venstre på en konto. Du kan enten betale en regning eller overføre penger mellom egne kontoer. Dagens dato blir automatisk fylt inn, så dette går unna i en fei! Sveipefunksjonen kan du bruke flere steder i appen, så prøv deg litt frem (for iOS). 

Hva er «meg»-siden?

Meg-siden er din personlige side. Her får du oversikt over dine kontoer, kort og full oversikt over andre produkter. I tillegg kan du endre innstillingene dine her.
Android (versjon 4.0.1) vil kun ha mulighet å endre samtykke til krasjrapportering, analyselogging og ytelseslogging under instillinger. De vil i tillegg ikke ha mulighet til å få oversikt over kontoer. 

Hva skjer med kvitteringene mine?

Du kan laste ned kvitteringer som du hadde på den gamle appen til kamerarullen på mobilen din. Kvitteringer blir lagret som bilder – uten beskrivelser eller annen info som du eventuelt har lagt inn.

Hvordan fungerer eFaktura?

Dersom du har eFakturaer som ikke er godkjent, vil disse dukke opp på forsiden og under betalingsfanen. Du kan godkjenne disse direkte ved å trykke på knappen under fakturaen. Dersom du vil se eller endre detaljene i eFakturaen før du betaler, kan du trykke på eFakturaen for å få opp denne informasjonen.

Hvor finner jeg oversikt over boliglån og forsikring?

Nederst i appen finner du en lenke til m.dnb.no. Du blir automatisk overført til m.dnb.no, her får du en fullstendig oversikt over alle dine produkter og tjenester. På sikt vil vi gjøre disse tjenestene tilgjengelige i den nye appen.