Meny

Innlogging i mobilbank

Opprett BankID på mobil

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b1

Disse feilkodene betyr vanligvis dårlig/ustabil internettforbindelse. Vi anbefaler derfor at du gjør dette:
Prøv på nytt. Feilen kan ha vært midlertidig.
Sjekk om nettet går tregt. Husk at faktisk båndbredde ikke er den samme som den nettleverandøren din oppgir.
Prøv å slå av eller trekke ut strømmen på modem/ruter. Du bør også starte mobiltelefon eller nettbrett på nytt.
Får du fortsatt en av disse feilkodene, bør du kontakte nettleverandøren din.
Disse feilkodene betyr vanligvis dårlig/ustabil internettforbindelse. Vi anbefaler derfor at du gjør dette:
  1. Prøv på nytt. Feilen kan ha vært midlertidig.
  2. Sjekk om nettet går tregt. Husk at faktisk båndbredde ikke er den samme som den nettleverandøren din oppgir.
  3. Prøv å slå av eller trekke ut strømmen på modem/ruter. Du bør også starte mobiltelefon eller nettbrett på nytt.
  4. Får du fortsatt en av disse feilkodene, bør du kontakte nettleverandøren din.

BID 5000

Feilkode BID 5000 kan oppstå når du prøver å logge inn med BankID. Dette betyr ofte at nettleseren du benytter blokkerer tredjeparts informasjonskapsler («cookies»).

For å løse problemet kan du:

  • Tillate tredjeparts informasjonskapsler ved å endre innstillinger i nettleseren
  • Logge inn med BankID på mobil eller Uten BankID
  • Bruke Mobilbanken vår
  • Prøve en annen nettleser

OIDC-C131 eller C293

Disse feilmeldingene oppstår som oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess på mobilnummeret ditt. Det betyr at forrige handling fortsatt pågår.
Vi anbefaler at du venter noen minutter og prøver igjen. Slå av telefonen hvis det ikke løser seg
Disse feilmeldingene oppstår som oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess på mobilnummeret ditt. Det betyr at forrige handling fortsatt pågår.
Vi anbefaler at du venter noen minutter og prøver igjen. Slå av telefonen hvis det ikke løser seg.

OIDC-C161

Denne feilen betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret du tastet inn. BankID på mobil har enten ikke blitt opprettet eller kan være slettet av forskjellige årsaker. 
Du kan også ha tastet feil mobilnummer.
Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke fra DNB og opprett BankID på mobil på nytt igjen.

OIDC-C167

Denne feilkoden betyr at det er blitt gjort endringer på mobilabonnementet ditt. Du kan for eksempel ha:
endret mobilnummer
fått ny teleoperatør
endret adresse hos teleoperatør
Dette løser du ved å slette BankID på mobil og opprette det på nytt i nettbanken eller mobilbanken din.
Ta kontakt med mobiloperatøren din hvis du er usikker på hva endringen innebærer.
Denne feilkoden betyr at det er blitt gjort endringer på mobilabonnementet ditt. Du kan for eksempel ha:
  • endret mobilnummer
  • fått ny teleoperatør
  • endret adresse hos teleoperatør
Dette løser du ved å slette BankID på mobil og opprette det på nytt i nettbanken eller mobilbanken din.
Ta kontakt med mobiloperatøren din hvis du er usikker på hva endringen innebærer.

OIDC-C302

Vi får ikke kontakt med telefonen din. Har du husket å oppheve tastelåsen? Prøv gjerne å slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg.

Hvordan logger jeg inn med BankID?

  1. Skriv inn engangskoden (6 siffer) fra kodebrikken din. 
  2. Skriv inn ditt egenvalgte passord på minst 8 tegn (bokstaver og/eller siffer). 
Du kan også logge inn hos oss med BankID fra en annen bank. Bruk engangskode fra kodebrikke, kodekort, app, SMS el.l.

Min BankID er sperret. Hva gjør jeg?

Ring oss på 915 04800, så hjelper vi deg.

Jeg har glemt BankID-passordet mitt. Hva gjør jeg?

Du kan fortsatt logge deg inn med BankID på mobil. Eller du kan logge deg inn i nettbanken uten BankID og få et engangspassord tilsendt på SMS.

Hvordan lager jeg nytt personlig passord?

Du kan lage nytt passord direkte i BankID-boksen. Velg BankID med kodebrikke-innlogging, trykk på menyen til høyre, velg "Endre passord" og følg instruksjonene. 
Får du det ikke til, kan du ringe oss på 915 04800

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

  1. Skriv inn mobilnummeret som din BankID på mobil er registrert på og trykk på «Bekreft».  
  2. Skriv inn fødselsdatoen din. 
  3. En side med to kodeord vil vises. 
  4. Sjekk at de stemmer med ordene som dukker opp på mobilskjermen og trykk på «Ok». 
  5. Skriv inn din egenvalgte BankID-PIN (4-8 siffer) på mobilen og trykk på «Ok».

Jeg har fått nytt SIM-kort. Hva gjør jeg?

Har du byttet SIM-kort, må du slette og opprette BankID på mobil på nytt igjen. Dette kan du gjøre ved å logge deg inn i nettbanken med kodebrikke fra DNB. 
Du kan også ringe oss på 915 04800, så kan vi slette BankID på mobil for deg. Merk at du uansett må logge inn med kodebrikke fra DNB for å aktivere BankID på mobil på nytt.

Jeg har glemt PIN-koden til min BankID på mobil. Hva gjør jeg?

Du må slette BankID på mobil i nettbanken og opprette den på nytt. Du kan også ringe oss på 915 4800, så kan vi slette BankID på mobil for deg.

Hvordan oppretter jeg BankID på mobil?

For å aktivere BankID på mobil må du logge inn i nettbanken med kodebrikke fra DNB. Gå deretter til Innstillinger, velg BankID på mobil og følg instruksjonene

Hvordan logger jeg inn uten BankID?

  1. Skriv inn din egenvalgte personlige kode (4 siffer) 
  2. Skriv inn engangskode (6 siffer) fra kodebrikken din.
 
Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra DNB

Jeg har glemt min personlige kode. Hva gjør jeg?

Ring oss på 915 04800, så hjelper vi deg.

Hvorfor kommer jeg ikke inn i mobilbanken?

Det kan være flere grunner til at du ikke klarer å logge inn i mobilbanken. Vi har listet opp de vanligste feilene på denne siden. 

 
Finner du ikke det du leter etter her, kan du ringe oss på 915 04800.

Hvordan bestiller jeg ny kodebrikke?

Har du BankID på mobil, kan du bestille ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding fra postkassen eller starte en chat med oss.

 
Hvis du ikke har BankID på mobil, må du ringe oss på 915 04800 

Må jeg ha avtale om nettbank for å bruke mobilbanken?

Ja, du må ha en nettbankavtale for å bruke mobilbanken. 

Hvorfor får jeg ikke logget inn med biometri når bakgrunnsoppdatering er slått av?

Bakgrunnsoppdatering, eller varslinger, må være aktivert for at du skal kunne logge inn med fingeravtrykk/ansiktsgjenkjenning. Det er fordi vi må sende et pushvarsel til mobilen din for å bekrefte identiteten din.
Bakgrunnsoppdatering: Du må først forsikre deg om at bakgrunnsoppdatering er slått på globalt ved å gå til Innstillinger > Generelt > Bakgrunnsoppdatering. Så scroller du ned og setter DNB Mobilbank som grønn. Du kan også velge å logge inn med BankID, BankID på mobil eller uten BankID (personlig kode og kodebrikke).

Hva betyr feilkode 1012?

Feilkoden betyr at det kan være problemer med serveren vår eller nettforbindelsen. Hvis nettforbindelsen din er i orden, kan du prøve å løse problemet ved å gå til Innstillinger > Generelt > Dato og tid > Slå på "Still inn automatisk"

Hva betyr feilkode 1019?

Dette skjer når appen ikke mottar pushvarselet eller når serveren vår ikke sender det. Du kan prøve å logge inn på nytt. Hvis det ikke hjelper, kan du logge inn som ny bruker med BankID, BankID på mobil eller uten BankID (personlig kode og kodebrikke).

Hva betyr feilkode 1020?

Det betyr at serveren vår fikk problemer med å logge deg inn. Vent noen minutter, og prøv å logge inn på nytt. Du kan også velge å logge inn med BankID, BankID på mobil eller uten BankID (personlig kode og kodebrikke).

Hva om jeg får andre feilkoder?

Da må du prøve å logge inn på nytt. Hvis problemet vedvarer, kan du logge inn som ny bruker med BankID, BankID på mobil eller uten BankID (personlig kode og kodebrikke).

Hvorfor har jeg fått aktivert Touch ID/Face ID på mobilen min?

Biometrisk innlogging blir valgt som standard innloggingsmetode når du har godkjent at du stoler på enheten. Ønsker du ikke dette, kan du trykke "Avbryt" når Logg inn med Touch ID/Face ID dukker opp på skjermen for å velge annen innloggingsmetode. Du kan også gå inn på "Innstillinger" i appen og skru av Touch ID/Face ID.