Meny

Spørsmål om innlogging

Opprett BankID på mobil

BID 1439

Feil BID 1439 oppstår vanligvis fordi man taster feil engangskode for mange ganger. Det kan for eksempel skje hvis du:
  • Har flere banker og benytter feil kodebrikke når du skal logge inn.
  • Har flere banker og benytter feil BankID når du skal logge inn. Du må velge hvilke BankID du skal bruke når du logger inn.
  • Bruker en annen/feil kodebrikke enn din egen.

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1

Disse feilkodene betyr vanligvis dårlig/ustabil internettforbindelse ved bruk av BankID. Vi anbefaler derfor at du gjør dette:
  • Prøv på nytt. Feilen kan ha vært midlertidig.
  • Sjekk om nettet går tregt. Husk at faktisk båndbredde ikke er det samme som den nettleverandøren din oppgir.
  • Prøv å slå av eller trekke ut strømmen på modem/ruter. Du bør også starte datamaskin eller nettbrett på nytt.
  • Får du fortsatt slike feilkoder bør du ta kontakt med din nettleverandør.

C131 eller C293

Denne feilmeldingen oppstår som oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess på dit mobilnummer. Det betyr at forrige handling fortsatt foregår. Vi anbefaler at du venter noen minutter, og prøver igjen.

C161

Denne feilen betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret du tastet inn eller at du har tastet feil mobilnummer. Din BankID på mobil kan også være slettet. Årsaken til dette kan være nytt SIM-kort eller at det er blitt gjort endringer på abonnementet ditt.

Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke fra DNB og opprett BankID på mobil på nytt igjen.

C167

C167 betyr at du trolig har gjort endringer på ditt mobilabonnement. Eksempel:
  • endret mobilnummer
  • ny teleoperatør
  • endret adresse hos teleoperatør 
Dette fikser du ved å slette BankID på mobil og opprette det på nytt i din nettbank eller mobilbank.

C302

Vi får ikke kontakt med mobiltelefonen din. Har du husket å oppheve tastelåsen? Prøv gjerne å slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg.

Hvordan får jeg mobilbank i DNB?

Har du tilgang til bedriftsnettbanken, har du også tilgang til mobilbanken.

Mobilbanken får du ved å laste ned DNB Bedrift-appen under, eller ved å klikke på «Logg inn» i menyen øverst til høyre.

Med DNB Bedrift-appen har du tilgang til alle våre mobile tjenester når du trenger dem. Enkelt og praktisk når man er på farten og selvsagt like sikker som nettbanken.

» Last ned iPhone app


» Last ned Android app

Hvordan logge inn i nett- og mobilbanken?

Det finnes flere måter å logge inn i nett- og mobilbanken på. Felles for dem alle er at du starter med å fylle inn din bruker-ID øverst til høyre og klikker "logg inn". Vi anbefaler metoden som heter "BankID på mobil", men du velger selvfølgelig hva som passer best for deg.

BankID på mobil
  1. Tast inn mobilnummeret som din BankID på mobil er registrert på og trykk på "Bekreft".
  2. En side med en referanse vil vises. Kontroller at den stemmer med referansen som fremkommer på skjermen på din mobil og klikk "Ok".
  3. Tast din egenvalgte ID-PIN (4-8 siffer) på din mobiltelefon, og klikk "Ok".

BankID med kodebrikke

  1. Engangskode: Benytt kodebrikken din til å lese av engangskoden (6 siffer).
  2. Personlig passord: Egenvalgt passord på minst 8 tegn (bokstaver og/eller siffer). Kan endres ved innlogging.
Har du BankID fra en annen bank, kan du også logge inn hos oss med denne.

Uten BankID
  • Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra oss.
  • Engangskode (6 siffer):De første seks sifrene fra kodebrikken.

Hvorfor kommer jeg ikke inn i nett- eller mobilbanken?

Det kan være flere gunner til at du ikke kommer inn i nett- eller mobilbanken. Det kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikken eller at systemene er midlertidig utilgjengelig.

Oppdateringer av nettleser og andre apper på din mobil eller nettbrett finner du ved å gå til din app-butikk (App Store, Play Butikk og Windows Store).

Får du feilmelding som starter med BID eller C?
Det finnes flere feilmeldinger som starter med BID og C. Se forklaring under punktet "feilmeldinger" på denne siden.

Feil med kodebrikken?
Ring 915 04800, så hjelper vi deg med å undersøke kodebrikken nærmere.

Hvordan oppdaterer jeg appen?

Android
Start Play Butikk, gå til menyen øverst til venstre (tre streker) og velg Mine apper og spill. Den søker da etter tilgjengelige oppdateringer til dine installerte apper. Du kan oppdatere utvalgte eller trykke på Oppdater alle, øverst til høyre.

iPhone
Start App Store og velg videre Oppdateringer nede til høyre for å se etter oppdateringer til installerte apper. Du kan velge å oppdatere enkelte eller trykke Oppdatere alle, øverst.

Windows
Start Store, trykk på menyknappen øverst til venstre (tre streker) og velg så Nedlastninger og oppdateringer. Dersom tilgjengelige oppdateringer ikke starter automatisk, trykker du på Se etter oppdatering og deretter pilen øverst til høyre.

Hva gjør jeg om appen stopper opp?

Dersom en app stopper opp på telefon eller nettbrett, anbefales det å lukke alle programmer samt slå den helt av og på igjen, om det vedvarer.

Må jeg ha avtale om nettbank for å bruke mobilbanken?

Ja, du må ha en avtale om bedriftsnettbank og sikkerhetsinstrumenter for å logge deg inn hos oss.

» Bestill bedriftsnettbank på våre nettsider

Hva er BankID?

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. BankID kan brukes på tvers av de bankene du har kundeforhold i og som en påloggingsmulighet på de fleste offentlige nettsider. BankID tilbys av bankene i Norge og er basert på en felles infrastruktur som er utviklet av banknæringen i felleskap.

Hva er BankID på mobil?

BankID på mobil er en tjeneste for sikker digital identifisering ved hjelp av mobiltelefonen. Med BankID på mobil behøver man ikke kodebrikken. Man trenger kun mobiltelefonen og en egenvalgt kode.

Slik kommer du i gang med BankID på mobil:
Steg 1 - Test din mobil hos BankID Norge. 
Steg 2
- Opprett BankID på mobil i nettbanken

Kan jeg ha flere BankID?

Du kan opprette BankID i alle banker der du har kundeforhold. Imidlertid holder det med én BankID, siden denne kan brukes på tvers av banker og brukersteder.

Hvordan aktiverer jeg BankID på mobil?

Merk at du må logge inn med kodebrikke fra DNB når du skal opprette BankID på mobil.
 
Steg 1 - Test din mobil hos BankID Norge. 
Steg 2
- Opprett BankID på mobil i nettbanken

Har du problemer med BankID på mobil?

  • Sjekk at du taster riktig telefonnummer
  • Vent fem minutter før du forsøker å logge inn på nytt
  • Slå mobiltelefonen din av og på

Jeg får feil ved aktivering av BankID på mobil

Opplever du å få feil når du skal starte aktivering på selve mobiltelefonen, se løsningsforslag her.

Jeg har fått nytt SIM-kort. Hva gjør jeg?

BankID på mobil er tilknyttet SIM-kortet i din mobil. Dersom du bytter telefon, får nytt SIM-kort eller bytter mobiloperatør, må du derfor opprette BankID på mobil på nytt i din private nettbank.

Opprette BankID på mobil i DNBs nettbank:
  1. Logg inn med BankID eller kodebrikke og personlig kode
  2. Velg «Innstillinger» og «BankID på mobil»
  3. Slett BankID på mobil og opprett på nytt
Om mobilbankenTil Hjelp og kundeservice